Za badanie techniczne auta zapłacisz z góry
Już 13 listopada 2017 roku zmieni się sposób przeprowadzania badań technicznych pojazdów.
Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelę ustawy o ruchu drogowym, zakładającą przyspieszenie wejścia w życie przepisów dotyczących systemu Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK 2.0), w zakresie odnoszącym się do Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEP).
Jedną z zasadniczych zmian związanych z wprowadzeniem CEPiK 2.0 jest to, że opłata za badanie techniczne pojazdu będzie pobierana przed wykonaniem badania. Przewidziano jednak wyjątek od tych przepisów, wprowadzając regulację, która umożliwi wniesienie opłaty za badanie techniczne i opłaty ewidencyjnej po przeprowadzeniu badania technicznego pojazdu – w przypadku rozliczenia tej usługi na podstawie faktury VAT z odroczonym terminem płatności. Rozwiązanie to ułatwi działalność przedsiębiorcom, np. zarządzającym flotą samochodową.
Przebieg badania technicznego: W pierwszej kolejności diagnosta weryfikuje dokumenty z bazą CEP (online), następnie ze stanem faktycznym i pobiera opłatę z góry, przed wykonaniem badania. Po przeprowadzeniu badania, diagnosta wprowadza dane do systemu i przesyła do bazy CEP. Następnie otrzymuje potwierdzenie z CEP, robi wpis w dokumencie i zwraca go właścicielowi pojazdu. Nowością jest rejestracja negatywnego wyniku badania technicznego oraz pre-rejestracja, czyli wprowadzenie przez SKP faktycznych danych badanego pojazdu do CEP przed jego pierwszą rejestracją w kraju.
Opłata za badanie techniczne pozostaje bez zmian (obecnie jest to ok. 100 zł w przypadku aut osobowych).
Nowelizowane przepisy zakładają również większy i bardziej doprecyzowany zakres danych wprowadzanych do Centralnej Ewidencji Pojazdów. Zdecydowano, że do CEP będą trafiać informacje o zabezpieczeniach na pojeździe, w tym jego zajęciu przez organ egzekucyjny czy zabezpieczeniu majątkowym. Informacje takie są istotne dla potencjalnych nabywców pojazdów, którzy mogą się z nich dowiedzieć o ograniczonym prawie właściciela do dysponowania własnym autem.
Zdecydowano, że obok zakładów ubezpieczeń także Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG) będzie zobowiązany do przekazywania CEP informacji o szkodach istotnych do jakich doszło w aucie podczas wypadku – w przypadku pojazdów nieubezpieczonych.
W nowych regulacjach przewidziano również możliwość zatrzymywania przez Straż Graniczną (SG) dowodów rejestracyjnych pojazdów i pozwoleń czasowych na prowadzenie auta.
W rezultacie SG będzie przekazywać do CEP informacje o zatrzymanych dowodach rejestracyjnych oraz pozwoleniach czasowych. Rozwiązanie to pozwoli SG na szybszą realizację czynności służbowych (usprawnienie kontroli i szybsze jej zakończenie) – bez konieczności angażowania przedstawicieli innych służb (oczekiwanie na drugiego funkcjonariusza wydłuża kontrolę, a kierowcy – czas podróży). Obecnie funkcjonariuszom SG przysługują niemal wszystkie uprawnienia Policji z obszaru kontroli ruchu drogowego, z wyjątkiem prawa do zatrzymywania dokumentów (oprócz Policji, dowody rejestracyjne mogą zatrzymywać – w szczególnych przypadkach – żołnierze Żandarmerii Wojskowej i inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego).