Wiadomości

Piotr Grzymowicz o dyskusji na temat uspokojenia ruchu w centrum miasta

Prezydent Olsztyna, Piotr Grzymowicz zamieścił na swoim blogu wpis, w którym odniósł się do dyskusji jaka miała miejsce podczas środowej sesji Rady Miasta.

Dyskusja na środowej sesji Rady Miasta, dotycząca inwestycji miejskich, sprowadzająca się w głównej mierze do debaty o przyszłym kształcie alei Piłsudskiego (od ul. Kościuszki do Pl. Jedności Słowiańskiej) , była gorąca i… potrzebna.

Bo w tle projektów, dotyczących tej ulicy, jest idea uspokojenia ruchu w centrum miasta. Stoimy więc przed odpowiedzią na pytanie, czy podejmujemy starania, żeby ono było przyjaźniejsze mieszkańcom i stanowiło prawdziwe „serce miasta”, czy też będziemy je traktować jedynie jako najkrótszą drogę dojazdu do domu.

Im więcej jeżdżę po Polsce i świecie, tym bardziej się przekonuję, że myślenie o konieczności spowolnienia jest słuszne. Wdrażając taki kierunek rozwoju Olsztyna wkraczamy na drogę, którą podąża już wiele aglomeracji. Mój ostatni pobyt we Wrocławiu  ten osąd tylko potwierdził. Cały cywilizowany świat, analizując rozwój miast zrozumiał, że ruch samochodowy w ich centrach powinien być spowalniany i ograniczany, bo to rozwiązanie gwarantuje rozwój społeczny i gospodarczy. Stało się też jasne, że w centrach należy szukać alternatywnych rozwiązań komunikacyjnych, opartych o transport publiczny, rowerowy i pieszy.

Środowa dyskusja na sesji Rady Miasta pokazała, że przed nami jeszcze długi proces edukacyjny, żeby te zasady stały się jasne dla wszystkich, nie wykluczając z niego niektórych koleżanek i niektórych kolegów – radnych. Nie podejrzewam ich o jakąkolwiek złą wolę, przeciwnie – jestem przekonany, że chcą dla miasta dobrych rozwiązań, ale „lekcja” z nowoczesnych zasad komunikacji w mieście gdzieś im uciekła. Będę zatem tłumaczył i przekonywał, bo sprawa jest tego warta. Szukamy przecież rozwiązań na wiele lat.

Jak napisałem na wstępie – dyskusja była potrzebna, bo dodatkowym efektem sesyjnej debaty było uświadomienie wszystkim dyskutantom, jak ważny jest aktywny udział w konsultacjach społecznych. Projekt uspokojenia ruchu w centrum nie wziął się znikąd – był postulatem większości publicznych dyskusji, także tych w mediach.

Zapewne do nowego kształtu alei Piłsudskiego będziemy jeszcze wielokrotnie wracać. Po środowej sesji wiemy też, iż pomoże nam w tym wizualizacja jej przebiegu, przedstawiona na poglądowym billboardzie. Od 1 maja – na dobry początek i… zgodę.

Źródło: grzymowicz.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

*