FRO proponuje wprowadzenie algorytmu sterowania sygnalizacją świetlną typu All-Red
Stowarzyszenie Forum Rozwoju Olsztyna złożyło do Zarządu Dróg, Zieleni i Transportu wniosek o zastosowanie w godzinach pozaszczytowych i nocnych algorytmu sterowania All-Red.
W związku z wprowadzeniem na olsztyńskie ulice tramwajów, drogowcy planują wydłużyć czas pracy sygnalizacji świetlnych. W praktyce oznacza to, że w niektórych częściach miasta sygnalizacje będą funkcjonować nawet godzinach wieczornych i nocnych przy niewielkim natężeniu ruchu.
Forum Rozwoju Olsztyna wnioskuje o wprowadzenie algorytmów sterowania All-Red w godzinach pozaszczytowych na wszystkich skrzyżowaniach, na których umożliwia to układ detektorów – zarówno na trasie tramwaju, jak i na ciągach komunikacyjnych, na których występuje problem nieprzestrzegania dozwolonej prędkości przez kierujących pojazdami.
W algorytmie sygnalizacji All-Red domyślnym stanem wszystkich sygnalizatorów na skrzyżowaniu jest sygnał czerwony – jest on wyświetlany przez cały czas, kiedy detektory na wszystkich wlotach i przejściach dla pieszych nie zgłaszają obecności pojazdu bądź pieszego.
Kiedy którykolwiek detektor (pętla indukcyjna, kamera lub przycisk) zgłasza obecność pieszego bądź zbliżanie się pojazdu, natychmiast jest uruchamiana odpowiednia faza sygnalizacji, dzięki czemu przejazd/przejście jest możliwe bez jakiejkolwiek zwłoki. W przypadku zapotrzebowania na więcej niż jednym wlocie bądź przejściu sterownik realizuje odpowiednie fazy kolejno, zgodnie ze standardowym algorytmem, pomijając fazy zbędne, a następnie powraca do stanu wyjściowego – czytamy we wniosku do ZDZiT.
Zdaniem społeczników wprowadzenie algorytmu All-Red przyniesie następujące korzyści:
• Zarówno pojazdy, jak i piesi, uzyskują sygnał zezwalający w najkrótszym czasie. Wyjściowy stan „wszystko czerwone” pozwala uruchomić dowolną fazę sygnalizacji błyskawicznie, bez oczekiwania na zakończenie trwającej fazy oraz upływ odpowiedniego czasu międzyzielonego. Dzięki temu zmniejsza się ryzyko, że przy „pustym skrzyżowaniu” kierowcy bądź piesi będą ignorowali wskazanie sygnalizacji, zwiększając ryzyko wypadku. Szczególne znaczenie ma minimalizacja czasu oczekiwania pieszych na przejście, zwłaszcza przy niesprzyjającej pogodzie. Skraca się też czas oczekiwania kierowców.
• Ułatwione jest generowanie dla pojedynczych pojazdów zielonej fali oraz zapewnianie priorytetu dla pojazdów komunikacji publicznej.
• Widok czerwonego światła zniechęca kierowcę do przyspieszania przed skrzyżowaniem i zmusza go do ograniczenia prędkości. Widok sygnału zielonego przeciwnie – zachęca do przyspieszenia, żeby zdążyć przed zmianą światła na czerwone.
•Detektory zainstalowane na olsztyńskich skrzyżowaniach umożliwiają pomiar prędkości przejeżdżających pojazdów. Dzięki temu możliwe jest opóźnianie wyświetlania zielonego światła pojazdom zbliżającym się do skrzyżowania zbyt szybko, a nawet celowe wywoływanie sygnału czerwonego po wykryciu zbyt szybkiego pojazdu. W ten sposób kierowca przekraczający dozwoloną prędkość zostaje zmuszony do zatrzymania się przed przejechaniem przez skrzyżowanie. Takie rozwiązanie pełni ważną funkcję dydaktyczną– kierowcy uczą się, że jadąc z dozwoloną prędkością, zawsze otrzymają zielony sygnał, zaś
przekraczając ją, będą musieli się zatrzymać.