Wiadomości

Elektryczny Solaris na testach w olsztyńskim MPK

Od dzisiaj (09.09) Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Olsztynie rozpoczęło testy autobusu zasilanego energią elektryczną. Ekologiczny i niezwykle cichy autobus będzie obsługiwał linie 113 i 120. Testy Solarisa Urbino 12 potrwają do 13 września br.

Rozkład jazdy elektrycznego autobusu

  • Linia 120
    • Dni robocze (od poniedziałku do piątku)
      • Dworzec Główny: 13:34, 15:17, 17:03
      • Pieczewo: 14:26, 16:11
  • Linia 113
    • Soboty
      • Pieczewo: 9:17, 11:17, 13:17
      • Dajtki: 10:12, 12:12, 14:12
    • Niedziele i święta
      • Pieczewo: 11:51, 13:51, 15:51, 17:15, 19:51
      • Dajtki: 13:01, 15:01, 17:01, 19:01

W rozkładzie jazdy dostępnym na naszej stronie internetowej kursy realizowane przez autobus elektryczny oznaczone są literą „E”.

Jak poinformował Zarząd Dróg Zieleni i Transportu, przejazd autobusem elektrycznym jest darmowy.

[divider]

Solaris zaprezentował pierwszy w pełni elektryczny autobus w 2011 roku. Przez pięć lat rozbudował swoją ofertę o pojazdy o długości od 8,9 po 18,75 metra. Mogą one być wyposażone w różnego rodzaju baterie i systemy ich uzupełniania. Blisko 80 Urbino electric jeździ już w: Austrii, Czechach, Finlandii, Hiszpanii, Niemczech, Polsce oraz Szwecji.

Autobus bateryjny o napędzie elektrycznym marki Solaris typ E 12 z zastosowanym napędem Medcom wyposażony jest w następujące komponenty:

  • Silnik – 2-a silniki trakcyjne asynchroniczne umieszczone w piastach ZF tylnych kół mocy 2 x 60 kW  (w momencie startu pojazdu osiągają moc do 220 kW)
  • Baterie zastosowane firmy amerykańskiej A 123  Li-Jon – żelazowe mają pojemność 240 kWh. Napięcie w bateriach 600 V – waga baterii 1800 kg
  • Pojazd jest ładowany za pomocą systemu PLUG-IN poprzez ładowarkę Ekoenergetyki o mocy 100 kWh  w testach dla KMS 90 kWh
  • Czas ładowania w zależności od mocy dostarczonej do ładowarki wynosi od 30 min do 6 h.
  • Do uruchamiania systemów wspomagających układ kierowniczy oraz pneumatyczny zastosowane są silniki elektryczne Tibbes – 3-y fazowe.
  • Pojazd można przystosować także do ładowania poprzez pantograf jak i poprzez płytę indukcyjną.
  • Waga pojazdu 13 000 kg, pojemność pasażerska  70 osób
  • Autobus jest wyposażony w klimatyzację z napędem elektrycznym – Konvekta U 500,
  • Pulpit Solaris dotykowy
  • Pojazd posiada system rekuperacji-odzysku energii z hamowania, gdzie doładowywane są baterie trakcyjne.
  • Drzwi otwierane elektrycznie- Ventura
Źródło: ZDZiT Olsztyn

Komentarz

  1. To może stać się teraźniejszością, jeśli zakupione zostaną dla miasta Olsztyna. Szkoda że światowa władza nie pozwala stosować generatorów wolnej energii, zamias dla wojska powinny trafić do komunikacji i nie tylko. 😉

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

*