Miliard złotych na koleje w Polsce Wschodniej

Miliard złotych na koleje w Polsce Wschodniej

- Kategoria: Wiadomości
0

pociag-impuls-olsztyn (4)

Województwa Polski Wschodniej zyskają kolejne, nowoczesne połączenia kolejowe. W Olsztynie podpisano umowy o dofinansowanie z Programu Polska Wschodnia pięciu inwestycji. Łączna wartość inwestycji to ponad 2 mld zł, w tym blisko 1 mld zł dofinansowania ze środków UE. W podpisaniu wziął udział wiceminister rozwoju Adam Hamryszczak.

Umowy o dofinansowanie dotyczą projektów kolejowych w trzech województwach: warmińsko-mazurskim, podlaskim i świętokrzyskim.

– Wraz z podpisaną w grudniu umową na odcinek Lublin – Stalowa Wola/Rozwadów, to w sumie już ponad 2 mld zł (w tym 1,36 mld zł EFRR) na inwestycje kolejowe w makroregionie i ponad 420 km nowoczesnych torów, wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Oczekujemy ich pozytywnego wpływu na przewozy pasażerskie: skrócenie czasu podróży, poprawa bezpieczeństwa i komfortu podróżowania powinna zwiększyć mobilność mieszkańców i poprawić dostępność rynków pracy. Istotnym rezultatem będą także bardziej efektywne i opłacalne przewozy towarowe – podkreśla wiceminister rozwoju, Adam Hamryszczak

Koleją szybciej i bezpieczniej

– Inwestycje, które PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują, to dla podróżnych konkretne korzyści w postaci krótszych podróży i bardziej komfortowej obsługi na stacjach i przystankach. Perony i przejścia będą dostępne dla wszystkich pasażerów bez względu na wiek i mobilność. Istotnym zakresem projektów jest zwiększenie poziomu bezpieczeństwa dzięki nowym urządzeniem sterowania ruchem i nowym urządzeniom na przejazdach kolejowo-drogowych – mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Zmodernizowane zostaną także wybrane dworce: Białystok, Olsztyn Główny, Olsztynek, Nidzica, Bielsk Podlaski, Siemiatycze, Czeremcha, Skarżysko – Kamienna. W sąsiedztwie niektórych dworców powstaną parkingi typu P&R (m.in. Białystok, Skarżysko – Kamienna, Siemiatycze), a w Białymstoku i Olsztynie, we współpracy z władzami samorządowymi, zostaną oddane do użytku nowoczesne, zintegrowane z komunikacją miejską węzły przesiadkowe.

Wyremontowanymi torami pociągi pojadą szybciej. Możliwe będzie podróżowanie z maksymalną prędkością do 120 km/h i 80 km/h dla pociągów towarowych, przy zachowaniu standardów bezpieczeństwa ruchu. Skróci się również czas przejazdu pociągów pasażerskich, między innymi z Warszawy do Olsztyna – o około 25 minut, a na odcinku Białystok – Czeremcha – Siemiatycze o ok. 20 minut. Zwiększy się także przepustowość linii. Przewoźnicy będą mogli uruchomić większą liczbę połączeń, a na pewnych odcinkach przywrócić regularne połączenia (m.in. Skarżysko – Kamienna – Sandomierz).

Efektem inwestycji będzie również zwiększenie bezpieczeństwa podróży. Prace inwestycyjne obejmą instalację nowoczesnych systemów Sterowania Ruchem Kolejowym (SRK), budowę nowych i modernizację istniejących przejazdów kolejowych, a także wymianę rozjazdów. Zrewitalizowane lub przebudowane zostaną obiekty inżynieryjne (przepusty i mosty, wiadukty) oraz urządzenia telekomunikacyjne i elektroenergetyczne.

– W perspektywie najbliższych lat zamierzamy stworzyć zupełnie nowe możliwości dla transportu kolejowego w Polsce Wschodniej. Korzyści jakich się spodziewamy odczują nie tylko mieszkańcy, ale także przedsiębiorcy. Wierzymy, że Ci, którzy do tej pory obawiali się przewozów towarowych koleją, teraz będą wykorzystywali je częściej – wskazuje wiceminister Hamryszczak.

– Zwiększenie udziału przewozów towarowych koleją spowoduje odciążenie dróg, a więc ułatwi ich utrzymanie w dobrym stanie a także ograniczy emisję zanieczyszczeń powietrza. Możemy więc mówić również o wymiernych korzyściach w wymiarze finansowym i ochrony środowiska – podsumował wiceminister rozwoju.

Wschodnia Magistrala Kolejowa

Wszystkie pięć odcinków połączeń jest częścią Wschodniej Magistrali Kolejowej – projektu powiązania kolejowego stolic województw Polski Wschodniej. Magistralę tworzy ciąg linii kolejowych: Olsztyn – Korsze – Kętrzyn – Giżycko – Ełk – Białystok – Czeremcha – Siedlce – Łuków – Dęblin – Lublin – Kraśnik – Tarnobrzeg – Kolbuszowa – Rzeszów wraz z odgałęzieniem do Kielc: Tarnobrzeg – Ostrowiec Świętokrzyski – Skarżysko – Kielce. Inwestycja finansowana jest z kilku źródeł. Są to: instrument „Łącząc Europę” (CEF), środki krajowe oraz 3 programy operacyjne współfinansowane ze środków UE: Polska Wschodnia (8 projektów), Infrastruktura i Środowisko (4 projekty, Regionalne Programy Operacyjne (2 projekty). Łączna wartość wszystkich projektów przekroczy 6,5 mld zł.

***

Inwestycje w infrastrukturę kolejową to jeden z trzech filarów Programu Polska Wschodnia. Zarezerwowano na nie 330 mln euro (EFRR). Z udziałem środków Programu zostanie zrealizowanych łącznie 8 projektów inwestycyjnych, wskazanych na liście podstawowej w Dokumencie Implementacyjnym do Strategii Rozwoju Transportu.

Źródło: PKP PLK SA

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników. Redakcja oraz wydawca serwisu Wiadomosci.Olsztyn.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Obraz CAPTCHY

*

Zobacz również

Z lotniska w Szymanach polecimy do Kolonii

Port Lotniczy Olsztyn-Mazury rozszerza swoją siatkę połączeń o