Wiadomości

Budowa Portu Lotniczego „Mazury” w Szymanach coraz bliżej

Ogłoszony został przetarg nieograniczony dotyczący zamówienia Budowa budynku Terminala Lotniskowego Portu Lotniczego „Mazury” w Szymanach wraz z infrastrukturą towarzyszącą oraz budynkiem wiaty technicznej”.

21 stycznia 2014 r. spółka Warmia – Mazury Szymany Airport ogłosiła przetarg na roboty budowlane pn.: Budowa budynku Terminala Lotniskowego Portu Lotniczego „Mazury” w Szymanach wraz z infrastrukturą towarzyszącą oraz budynkiem wiaty technicznej.

Przedmiot zamówienia obejmuje między innymi:

  • budowę budynku terminala lotniskowego,
  • budowę wiaty technicznej z kotłownią olejową,
  • budowę zewnętrznych instalacji infrastruktury technicznej, tj. kanalizacji sanitarnej, zewnętrzną instalacją wodociągową i hydrantową, zewnętrzną instalacją odprowadzenia wód deszczowych, elektryczną, zimnej wody lodowej oraz co i cwu,
  • budowę parkingów dla samochodów osobowych, autokarów, parkingu dla VIP oraz parkingu dla pracowników,
  • budowę dojść i dojazdów,
  • montaż urządzeń aktywnych niskoprądowych,
  • mała architektura.

Budynek nowego terminalu pasażerskiego przeznaczony będzie do obsługi ruchu pasażerskiego na liniach krajowych i międzynarodowych oraz czarterach. Budynek został zaprojektowany w ścisłym nawiązaniu do architektury Warmii i Mazur. Zaprojektowany budynek będzie miał jedną kondygnację nadziemną w formie wielkoprzestrzennej hali.

Z uwagi na specyfikę regionalnych portów lotniczych (duża nierównomierność rozkładu operacji lotniczych w ciągu doby) wielkość terminala określono na podstawie przyjętych założeń przez Zamawiającego oraz założonej przez niego przepustowości godzinowej i szczytowej.

W projekcie przyjęto: podział pasażerów przylatujących jak i odlatujących na  dwie strefy Schengen i Non-Schengen, lokalizację sortowni bagażu rejestrowanego w kondygnacji parteru. Ponadto, przyjęte założenia projektowe umożliwią w przyszłości modułową rozbudowę stref poczekalni przylotowych i odlotowych i obsługę całości systemu bagażowego.

Parter

  • strefa ogólnodostępna – hol główny ze stanowiskami informacyjno-kasowymi, check-inami, pomieszczeniami sanitarnymi dla obsługi i pasażerów, bufetem, punktem medycznym oraz komercją (m.in. biura podróży, kantor, wypożyczalnie samochodów, sklep ogólnoprzemysłowy  itp.)
  • strefa kontroli bagażu – centralna bagażownia (sortownia bagażu) odlotowo-przylotowa z taśmociągami rozładowczymi i załadowczymi, z pomieszczeniami 5-cio stopniowej kontroli bagażu rejestrowanego, stanowiskami kontroli Straży Granicznej, Izby Celnej, Służby Ochrony Lotniska, pomieszczeniem dla obsługi handlingowej, boksami dla psów, pomieszczeniem na depozyty i pomieszczeniem przeglądu podejrzanego bagażu przy pasażerze.
  • strefa odlotów – podzielona na strefę Schengen i Non Schengen składająca się z: kontroli bezpieczeństwa pasażerów, pomieszczeń Służby Celnej, Straży Granicznej, Służby Ochrony Lotniska, kontroli paszportowej, poczekalni odlotowej, poczekalni BUSINESS z bufetem i pomieszczeniem sanitarnym, tarasu widokowego na piętrze, gastronomii, pomieszczeniami komercji (sklepy), pomieszczeń sanitarnych dla pasażerów w tym dla niepełnosprawnych i pomieszczeń dla matki z dzieckiem oraz pomieszczeń porządkowych, wc dla personelu, pomieszczeń technicznych i magazynowych.
  • strefa przylotów podzielona na strefę Schengen i Non Schengen składająca się z: poczekalni przylotowej, kontroli paszportowej, taśmy do odbioru bagażu, pomieszczenia pobytu pasażerów, którzy muszą udokumentować prawo wejścia (do 72 godz.), pomieszczeń Służby celnej i Straży Granicznej, pomieszczenia zagubionego bagażu, pomieszczeń sanitarnych w tym dla niepełnosprawnych i pomieszczenia dla matki z dzieckiem, pomieszczenia porządkowe.
  • strefa VIP i GA – pomieszczenia dla VIP z bufetem i pomieszczeniem sanitarnym, pomieszczenia pilotów z zapleczem sanitarnym, pomieszczenie briefingu i meteo
  • strefa ogólnodostępna: taras widokowy, pomieszczenie ekumeniczne, sala konferencyjna, gastronomia z zapleczem, pomieszczenia sanitarne i porządkowe
  • strefa odlotów: taras widokowy na piętrze z pomieszczeniami sanitarnymi dla pasażerów, gastronomią z zapleczem, pomieszczenia techniczne i magazynowe
  • strefa administracyjna w części nad przylotami: pomieszczenia służbowe związane bezpośrednio z obsługą pasażerów (Straż Graniczna, Służba Ochrony Lotniska, Izba Celna, biura obsługi portu), pomieszczenie CENTRU NADZORU, serwerownie, pomieszczenia techniczne i socjalno-sanitarne dla pracowników

Piętro

  • strefa ogólnodostępna: taras widokowy, pomieszczenie ekumeniczne, sala konferencyjna, gastronomia z zapleczem, pomieszczenia sanitarne i porządkowe
  • strefa odlotów: taras widokowy na piętrze z pomieszczeniami sanitarnymi dla pasażerów, gastronomią z zapleczem, pomieszczenia techniczne i magazynowe
  • strefa administracyjna w części nad przylotami: pomieszczenia służbowe związane bezpośrednio z obsługą pasażerów (Straż Graniczna, Służba Ochrony Lotniska, Izba Celna, biura obsługi portu), pomieszczenie Centrum Nadzoru, serwerownie, pomieszczenia techniczne i socjalno-sanitarne dla pracowników

Obok budynku terminala pasażerskiego Portu Lotniczego „Mazury”, od strony południowej, ma powstać wiata techniczna na sprzęt niezbędny do obsługi lotniska. Natomiast od strony wschodniej przewidziano system parkingów oraz dojść pieszych i dojazdów,  jako jednolity układ powiązany zarówno z nowo projektowanym, jak i istniejącym układem komunikacyjnym.

Opracowanie projektowe w zakresie komunikacji obejmuje:

  • pas ruchu bezpośrednio przy chodniku terminala, dla wyładunku i załadunku pasażerów i bagażu z samochodów osobowych, taksówek i autokarów oraz przejazd na parkingi dla pasażerów oraz autobusów
  • pas ruchu tranzytowego, czyli przejazd na parking bez zatrzymywania się przed terminalem
  • wydzielenie stanowisk postoju autobusów linii regularnych oraz stanowisk postoju taksówek
  • parking dla samochodów osobowych (117 stanowisk)
  • teren pod rozbudowę parkingu dla pasażerów o ok. 250 stanowisk
  • parking dla obsługi pracowniczej (28 stanowisk) od strony wejścia do pomieszczeń służbowych
  • przystanek kolejowy z dojściem pieszym do terminala
  • dojazd do obiektu – z istniejącej drogi od strony północnej
  • chodniki i dojścia pieszo-jezdne

Termin realizacji: nieprzekraczalny termin realizacji to 30.09.2015 r.

Termin składania ofert do przetargu: 28.02.2014 r.

Koszt budowy regionalnego portu lotniczego w Szymanach ma wynosić około 200 milionów złotych, z czego 76 procent tej kwoty pochodzić będzie z Unii Europejskiej.

Obecnie trwają również negocjacje dotyczące połączeń z sześcioma liniami lotniczymi. Wśród możliwych kierunków przyszłych odlotów wymienia się Oslo, Londyn i Dublin oraz regularne rejsy do Danii i Niemiec. Połączenia krajowe mogą objąć Warszawę, Gdańsk i Wrocław, a loty czarterowe Turcję, Tunezję, Grecję i Egipt.

 

Źródło: Szymany Airport

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

*