Wiadomości

Południowa obwodnica Olsztyna będzie realizowana etapami

Dziś szef olsztyńskiej Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Mirosław Nicewicz poinformował, że 25 kilometrowa, południowa obwodnica Olsztyna ma mieć pięć węzłów: Olsztyn Wschód, Pieczewo, Jaroty, Olsztyn Południe i Olsztyn Zachód, a przetargi na projektowanie i budowę dwóch pierwszych odcinków zostaną ogłoszone w grudniu. Obwodnica ma być częścią drogi krajowej nr 16 i będzie wymagała m.in. budowy mostu nad rzeką Łyną o długości 240  metrów oraz dwóch estakad, z których pierwsza – (obiekt wantowy) nad Bagnami Klebarskimi – będzie miała 280 metrów, a druga (obiekt o konstrukcji belkowej) 324 metry. Na całej długości droga ma posiadać dwa pasy ruchu w jedną stronę i bezkolizyjne węzły.

Obwodnica będzie realizowana w dwóch odcinkach – ok. 10 km od dk 16 w okolicach Kudyp do S51 – węzeł „Tomaszkowo” i ok. 15 km od Tomaszkowa do dk 16 – węzeł „Olsztyn-Wschód”. Taki podział realizacji wymaga również podziału istniejącej dokumentacji projektowej. Trzeba m.in. wykonać wszystkie przedmiary robót i kosztorysy w układzie dla dwóch zadań, wskazać w dokumentacji miejsce podziału obwodnicy na dwa odcinki realizacyjne. Należy również opracować koncepcje rozwiązań zamiennych dla 3 węzłów planowanej obwodnicy. Zmiany te polegają na przygotowaniu koncepcji budowy pierwszego etapu węzłów.

Uzasadnienia dla poszczególnych zmian:

  • Zmiana w zakresie węzła „Olsztyn-Wschód” spowodowana jest brakiem przygotowania układu miejskiego, a w szczególności brakiem dostosowania ulicy Towarowej do przejęcia ruchu z węzła. W przypadku opóźnienia inwestycji miejskiej ruch będzie musiał być skierowany w pierwszym etapie na ul. Lubelską.
  • Budowa węzła „Olsztyn-Pieczewo” jest przewidziana jako trzecia (po podziale na dwa odcinki realizacyjne) część budowy obwodnicy wraz z budową nowego przebiegu ul. Pstrowskiego. Będzie to możliwe po zakończeniu przez miasto prac projektowych dla tej ulicy.
  • Rezygnacja z budowy węzła „Kudypy” w pierwszym etapie jest spowodowana zarówno zasadą racjonalnego wydawania środków publicznych jak i podjętą analizą budowy obwodnicy Olsztyna od strony zachodniej. Wybudowanie węzła przesądziłoby o lokalizacji włączenia tej obwodnicy do dk 16, co ograniczyłoby z kolei możliwości wariantowania tej drogi.
  • Rezygnacja z budowy odcinka „Olsztyn-Wschód” – „Wójtowo” w pierwszym etapie jest spowodowana względami finansowymi. Poza tym jest to część projektu wykraczająca poza zakres obwodnicy, której pełen przebieg kończy się na włączeniu do dk 16 na węźle „Olsztyn-Wschód”, więc może być zrealizowana później.

Według zapowiedzi wykonawca południowej obwodnicy Olsztyna powinien być znany w drugiej połowie 2014 roku, a cała droga ma być oddana do użytku w 2017 roku.

Źródło: GDDKiA

2 Comments

  1. To jest wielkie kłamstwo, obwodnica będzie tylko częściowo bezkolizyjna! Węzeł południe to dwa ronda, jedno będzie przegradzać DK51, drugie DK16. Ciekawe po jakim czasie po oddaniu do użytkowania zostaną postawione czarne punkty, to ni może być bezpieczne, mieszkańcy podolsztyńskich miejscowości będą zmuszeni do codziennego pokonywania tych niebezpiecznych rond!!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

*