Pierwszy Certyfikat Zdrowego Sklepiku w Olsztynie
Organizatorzy kampanii Zdrowie po Dzwonku wręczyli pierwszy Certyfikat Zdrowego Sklepiku w Olsztynie. Kampania powstała w związku z uchwaloną nowelizacją ustawy Ministra Zdrowia o bezpieczeństwie żywności i żywienia w placówkach oświatowych.
Certyfikat został przyznany Szkole Podstawowej nr 2 w Olsztynie. Placówka wyróżnia się zaangażowaniem w proces zmiany nawyków żywieniowych dzieci. Szczególnie ważnym czynnikiem wpływającym na tę sprawę jest czynny udział Rady Rodziców.
Aby zdobyć Certyfikat Zdrowego Sklepiku szkoła musi zostać zgłoszona (lub wysłać zgłoszenie samodzielnie) poprzez formularz na stronie: www.zdrowiepodzwonku.pl. Następnie Rada Rodziców musi złożyć pisemne oświadczenie wraz z dokumentacją fotograficzną, poświadczającą, że w danym sklepiku nie prowadzi się sprzedaży niezdrowych produktów.
Po wnikliwej weryfikacji i pozytywnym rozpatrzeniu wniosku, szkoła otrzyma Certyfikat i znajdzie się na liście Zdrowych Szkół, zamieszczonych na stronie internetowej, do której dostęp będą mieli przede wszystkim rodzice. Dla ułatwienia na stronie znajduje się lista zdrowych produktów, które powinny się znaleźć w każdym sklepiku. Ponadto za pomocą formularza rodzice i uczniowie mają możliwość zgłoszenia wszelkich nieprawidłowości w tym zakresie.
– Sklepiki szkolne odgrywają niezwykle istotną rolę w żywieniu dzieci, zwłaszcza w obliczu narastającego problemu otyłości i chorób takich jak np. cukrzyca – co raz częściej spotykanego wśród dzieci. Dane epidemiologiczne w niepokojący sposób wskazują na rosnący problem nieprawidłowego stanu odżywienia wśród dzieci i młodzieży w Polsce – mówi Magdalena Maławska, dietetyk, ekspert ds. żywienia Jurajska Twoja Równowaga
– W 2013 roku aż 28% chłopców i 22% dziewczynek borykało się z nadwagą lub otyłością. Wskaźnik ten rośnie w zastraszającym tempie. Na podstawie licznych badań można stwierdzić niedobory wielu składników odżywczych, witamin i minerałów w diecie dzieci i młodzieży. Zwłaszcza dużym problemem jest nadmierne spożycie cukru, tłuszczu i soli, co sprzyja nadwadze i otyłości oraz chorobom powstającym na tle nadmiernej masy ciała np. nadciśnieniu, insulinooporności czy cukrzycy. Dlatego kampania Zdrowie po Dzwonku promuje ideę zdrowego żywienia dzieci, ale stara się również edukować rodziców – udzielając im wskazówek na temat dostępnych produktów, ich składu, pomysłów na posiłki dla dzieci i możliwościach współpracy ze szkołami w zakresie zdrowego żywienia najmłodszych – dodaje.