Elektryczny Solaris na testach w olsztyńskim MPK
Od dzisiaj (09.09) Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Olsztynie rozpoczęło testy autobusu zasilanego energią elektryczną. Ekologiczny i niezwykle cichy autobus będzie obsługiwał linie 113 i 120. Testy Solarisa Urbino 12 potrwają do 13 września br.
Rozkład jazdy elektrycznego autobusu
- Linia 120
- Dni robocze (od poniedziałku do piątku)
- Dworzec Główny: 13:34, 15:17, 17:03
- Pieczewo: 14:26, 16:11
- Dni robocze (od poniedziałku do piątku)
- Linia 113
- Soboty
- Pieczewo: 9:17, 11:17, 13:17
- Dajtki: 10:12, 12:12, 14:12
- Niedziele i święta
- Pieczewo: 11:51, 13:51, 15:51, 17:15, 19:51
- Dajtki: 13:01, 15:01, 17:01, 19:01
- Soboty
W rozkładzie jazdy dostępnym na naszej stronie internetowej kursy realizowane przez autobus elektryczny oznaczone są literą „E”.
Jak poinformował Zarząd Dróg Zieleni i Transportu, przejazd autobusem elektrycznym jest darmowy.
[divider]
Solaris zaprezentował pierwszy w pełni elektryczny autobus w 2011 roku. Przez pięć lat rozbudował swoją ofertę o pojazdy o długości od 8,9 po 18,75 metra. Mogą one być wyposażone w różnego rodzaju baterie i systemy ich uzupełniania. Blisko 80 Urbino electric jeździ już w: Austrii, Czechach, Finlandii, Hiszpanii, Niemczech, Polsce oraz Szwecji.
Autobus bateryjny o napędzie elektrycznym marki Solaris typ E 12 z zastosowanym napędem Medcom wyposażony jest w następujące komponenty:
- Silnik – 2-a silniki trakcyjne asynchroniczne umieszczone w piastach ZF tylnych kół mocy 2 x 60 kW (w momencie startu pojazdu osiągają moc do 220 kW)
- Baterie zastosowane firmy amerykańskiej A 123 Li-Jon – żelazowe mają pojemność 240 kWh. Napięcie w bateriach 600 V – waga baterii 1800 kg
- Pojazd jest ładowany za pomocą systemu PLUG-IN poprzez ładowarkę Ekoenergetyki o mocy 100 kWh w testach dla KMS 90 kWh
- Czas ładowania w zależności od mocy dostarczonej do ładowarki wynosi od 30 min do 6 h.
- Do uruchamiania systemów wspomagających układ kierowniczy oraz pneumatyczny zastosowane są silniki elektryczne Tibbes – 3-y fazowe.
- Pojazd można przystosować także do ładowania poprzez pantograf jak i poprzez płytę indukcyjną.
- Waga pojazdu 13 000 kg, pojemność pasażerska 70 osób
- Autobus jest wyposażony w klimatyzację z napędem elektrycznym – Konvekta U 500,
- Pulpit Solaris dotykowy
- Pojazd posiada system rekuperacji-odzysku energii z hamowania, gdzie doładowywane są baterie trakcyjne.
- Drzwi otwierane elektrycznie- Ventura
To może stać się teraźniejszością, jeśli zakupione zostaną dla miasta Olsztyna. Szkoda że światowa władza nie pozwala stosować generatorów wolnej energii, zamias dla wojska powinny trafić do komunikacji i nie tylko. 😉