Wiadomości

Dziś Światowy Dzień Konsumenta

Światowy Dzień Konsumenta, znany też jako Światowy Dzień Praw Konsumenta, ang. World Consumer Rights Day, WCRD – międzynarodowe święto obchodzone corocznie 15 marca. Po raz pierwszy obchody odbyły się w 1983 roku w rocznicę przemówienia prezydenta Johna Kennedy’ego, wygłoszonego w roku 1962 w Kongresie Stanów Zjednoczonych. Dotyczyło ono projektu ustawy o ochronie praw konsumenta.

Wówczas prezydent USA sformułował cztery podstawowe prawa konsumentów:

  • do informacji,
  • do wyboru,
  • do bezpieczeństwa,
  • do reprezentacji.

Z jego ust padło też znane stwierdzenie: „Konsumenci to my wszyscy”.

W Polsce Światowy Dzień Konsumenta obchodzony jest oficjalnie od roku 2000. Do obchodów włącza się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów i organizacje pozarządowe.

W Światowym Dniu Konsumenta eksperci wskazują, że wciąż zbyt rzadko czytamy umowy i za często rezygnujemy z upominania się o to, co nam się należy.

Nie zapominajmy, że w przypadku, gdy zakupiony towar okaże się niezgodny z umową (czyli, gdy jest niekompletny, gdy nie nadaje się do celu do jakiego tego rodzaju towar jest zwykle używany a także gdy nie posiada właściwości cechujących towar tego rodzaju albo nie odpowiada zapewnieniom o których poinformował nas sprzedawca) mamy prawo reklamować go u sprzedawcy na podstawie ustawy z dnia 27 lipca 2002r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. Nr 144, poz. 1176 z poźn. zm.) i żądać nieodpłatnej naprawy lub wymiany na nowy.

Gdy na towar udzielono nam gwarancji to mamy jeszcze jedno dodatkowe prawo dochodzenia roszczeń u gwaranta. Pamiętajmy jednak, że nie zawsze gwarancja jest dla nas korzystna, dlatego przed zgłoszeniem reklamacji na podstawie gwarancji należy najpierw zapoznać się z jej warunkami.

W razie, gdy sprzedawca lub usługodawca nie załatwia naszych roszczeń zgodnie z obowiązującymi przepisami, można skorzystać z pomocy Miejskiego lub Powiatowego Rzecznika Konsumentów.

800 007 707 – pod tym bezpłatnym numerem telefonu udzielane są porady prawne.

———————–

Miejski i Powiatowy Rzecznik Konsumentów
pl. J. Pawła II 1, 10-101 Olsztyn
tel.: (089) 522 28 01
e-mail: rzecznikkonsumentow@um.olsztyn.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

*