Wiadomości

Coraz bliżej modernizacji drogi DK53 Olsztyn – Szczytno

31 marca br. odbyło się posiedzenie Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (ZOPI), na którym został wskazany preferowany do realizacji wariant drogi krajowej nr 53 z Olsztyna do Szczytna. W posiedzeniu ZOPI wzięli udział przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury oraz samorządowcy zainteresowani inwestycją.

ZOPI ocenił warianty przebiegu DK53 na pięciu odcinkach. Zostały one przygotowane w ramach prac nad Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym. Kolejnym etapem przygotowania inwestycji będzie uzyskanie dla preferowanego wariantu decyzji środowiskowej. Szczegółowy projekt techniczny planowany jest do wykonania w latach 2027-2028, a budowa w latach 2029-2031.

Przebieg najkorzystniejszego wariantu

Na podstawie wyników analizy wielokryterialnej jako najkorzystniejszy wskazano wariant brązowy o długości ok. 33 km. Przy wyborze uwzględniliśmy kryteria techniczne, ekonomiczne, środowiskowe i społeczne.

W dokumentacji projektowej w początkowych analizach przewidziano trzy warianty inwestycyjne (czerwony, niebieski, zielony) w podziale na pięć odcinków. Na każdym z odcinków uszeregowano warianty od najbardziej do najmniej korzystnego. W wyniku analizy powstał nowy wariant (brązowy) stanowiący połączenie najkorzystniejszych wariantów na poszczególnych odcinkach:

Przebieg wariantu brązowego: 

  • 1. Klewki – Trękusek (wg wariantu niebieskiego),
  • 2. Trękusek – Tylkowo (wg wariantu czerwonego),
  • 3. Tylkowo – Leleszki (wg wariantu zielonego),
  • 4. Leleszki – Jęcznik (wg wariantu niebieskiego),
  • 5. Jęcznik – Szczytno (wg wariantu czerwonego)

Cel inwestycji

Rozbudowa drogi krajowej nr 53, oprócz dostosowania jej parametrów do klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego), będzie miała na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz wzmocnienie konstrukcji nawierzchni do 11,5 t/oś. W miarę możliwości terenowych zostaną wybudowane dodatkowe jezdnie, które zbiorą ruch z przyległych nieruchomości. Poprawa bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu, tj. pieszych i rowerzystów, nastąpi poprzez rozdzielenie ruchu samochodowego od ruchu pieszego i rowerowego. W tym celu powstaną chodniki oraz ścieżki rowerowe.

Źródło: GDDKiA