Za dwa lata na trasie Olsztyn-Kraków kursować będzie nowoczesny i szybki pociąg
Konsorcjum Stadler i Newag wyprodukuje dla PKP Itercity 20 nowoczesnych pociągów, które mają rozwijać prędkość nie mniejszą niż 160 km/h. Jeden z nich kursować będzie na trasie Kraków – Olsztyn. Wartość kontraktu to ponad 1,5 mld zł. Część środków przewoźnik pozyska z Unii Europejskiej z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
W ramach przeprowadzonego postępowania przetargowego na zakup 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych, spółka PKP Intercity S.A. otrzymała 4 oferty. Komisja przetargowa pod uwagę brała parametry techniczne pociągu oraz sumaryczną cenę – czyli koszt składu zespołowego wraz z kosztem utrzymania przez 15 lat. Najkorzystniejszą ofertę przedstawiło konsorcjum Stadler Polska Sp. z o. o. i Newag S.A.
Cena dostawy pojazdów: 1 156 200 000 zł brutto. Koszt serwisu przez 15 lat: 464 940 000 zł brutto.
Nowoczesne składy w barwach PKP Intercity kursować będą na trasach Warszawa – Bydgoszcz, Olsztyn – Kraków (przez Warszawę i Kielce), Gdynia -Katowice (przez Łódź i Bydgoszcz) oraz Kraków – Szczecin (przez CMK, Łódź, Kutno i Poznań).
Prędkość maksymalna jaką mają osiągać pociągi ma być nie mniejsza niż 160 km/h. Pociągi spełniać mają również wymagania systemu sterowania ruchem ERTMS (z systemem ETCS).
Zakupione pociągi mają zostać dostarczone przewoźnikowi do października 2015 roku. Tabor produkowany będzie w Polsce.
Źródło: PKP Intercity, fot. newag.pl