Wiadomości

Z Olsztyna znowu można dojechać pociągiem do Braniewa i Ostrołęki

Dzięki pracom zrealizowanym przez PLK S.A. pociągi ponowie pojadą linią kolejową nr 221 Olsztyn Gutkowo – Braniewo. Wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy, od 10 grudnia, z Olsztyna do Braniewa jeździć będzie 5 par pociągów pasażerskich w dni powszednie.

PLK S.A. zakończyły również prace remontowe na odcinku linii kolejowej nr 35 Chorzele – Wielbark – Szymany. Umożliwi to powrót pociągów pasażerskich po ponad 20 latach na trasę z Ostrołęki do Olsztyna z przesiadką na stacji Chorzele. Wraz z nowym rozkładem jazdy na stacji Wielbark zatrzymają się 4 pary pociągów w dni powszednie.

Przywracamy mieszkańcom kolejne linie kolejowe, dzięki którym sprawnie i bezpiecznie będą mogli dotrzeć do pracy lub szkoły. Dotrzymujemy obietnic w walce z wykluczeniem komunikacyjnym, zapewniając dostęp do bezpiecznej i przewidywalnej kolei z wygodnych stacji i przystanków, dostępnych także dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Konsekwentnie przygotowujemy linię z Olsztyna do Braniewa dla wygodnych podróży koleją oraz sprawnego przewozu towarów. Realizacja prac modernizacyjnych i remontowych na linii Ostrołęka – Chorzele – Wielbark – Szymany pozwoliła na przywrócenie połączeń kolejowych między województwem warmińsko – mazurskim a mazowieckim. To także alternatywne połączenie do Ełku, co będzie mieć istotne znaczenie w czasie planowanych robót na międzynarodowej linii E-75 Rail Baltica. To kolejne trasy w regionie, które zachęcają do korzystania z najbardziej ekologicznego środka transportu – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Z Olsztyna na północ regionu

Na linii nr 221, na odcinku Olsztyn Gutkowo – Dobre Miasto podróżni łatwiej wsiądą do pociągów z przebudowanych wyższych peronów na stacjach Olsztyn Gutkowo i Dobre Miasto oraz na przystankach Bukwałd, Cerkiewnik i Swobodna. Dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się przygotowane są wygodne pochylnie. Zamontowano ławki, wiaty, gabloty informacyjne oraz oświetlenie. Wymieniono 27 km toru, przebudowano lub wyremontowano 40 obiektów inżynieryjnych: 6 wiaduktów kolejowych, 33 przepusty oraz 1 most.

Na odcinku Dobre Miasto – Orneta – Pieniężno wymieniono tor na długości 40 km oraz wyremontowano 79 obiektów inżynieryjnych – przepustów, wiaduktów i mostów – ze środków PLK S.A.. Jest nowy przystanek Nowy Dwór koło Ornety, który zwiększy dostęp mieszkańców do kolei. Przebudowano perony w Bzowcu, Rogiedlach, Lubominie i Henrykowie. W grudniu br. zakończono prace przy wymianie toru na odcinku Pieniężno – Braniewo.

Po pozyskaniu wymaganych pozwoleń pociągi pasażerskie pokonają trasę z prędkością do 100 km/h na odcinku Olsztyn – Olsztyn Gutkowo – Dobre Miasto oraz do 70 km/h na odcinku Dobre Miasto – Braniewo.

Prace o wartości ponad 222 mln zł netto w ramach projektu pn. „Prace na liniach kolejowych nr 220 i 221 na odcinku Olsztyn – Gutkowo – Dobre Miasto” są dofinansowane ze środków unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego. Przebudowa odcinka Dobre Miasto – Braniewo za około 240 mln zł zrealizowana została ze środków budżetowych PLK S.A.

Z Mazowsza koleją do Olsztyna

Od 10 grudnia dzięki pracom remontowym na linii nr 35 podróżni wsiądą do pociągów z naprawionych peronów w Wielbarku i Jesionowcu, na których zamontowano wiaty, ławki, gabloty informacyjne oraz energooszczędne oświetlenie z oprawami LED. Sprawne i bezpieczne podróże pociągiem zapewniła regulacja toru na długości 21 km, wymiana podkładów oraz remont 5 mostów i przepustów. Po wymianie nawierzchni na 17 przejazdach kolejowo – drogowych kierowcy przejeżdżają przez tory sprawniej.

Zakończenie całości prac planowane jest w styczniu 2024 r. Pociągi pojadą z prędkością do 60 km/h, a po uzyskaniu wymaganych pozwoleń do 80 km/h. Wartość wszystkich prac wynosi ponad 45 mln zł netto ze środków budżetowych PLK S.A.

Komentarz

  1. Super! Długo czekaliśmy na wznowienie tych połączeń. Cieszę się że w końcu znów można będzie „myknąć” „Strzałą Północy” do Braniewka. Szkoda, że nie podaliście czy czas jazdy skróci się względem tego przed remontem. Co do przebudowanych peronów, to chciałbym zauważyć, że ten w Lubominie, może ograniczać nieco widoczność kierowcom dojeżdżającym do przejazdu kolejowego od strony Olsztyna. Poza tym nie mam uwag.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

*