Polecane artykuły

Wynajem mieszkania a IN-1 – czy właściciel musi aktualizować dane w gminie?

Sam fakt przeznaczenie mieszkania na wynajem nie oznacza od razu konieczności aktualizacji IN-1 lub DN-1. Jednak w wielu przypadkach sposób wykorzystania lokalu wpływa na stawkę podatku od nieruchomości. A wtedy zgłoszenie do gminy już jest konieczne.

Najem a obowiązek podatkowy

W podatku od nieruchomości sama kwestia wynajmowania lub osobistego wykorzystania mieszkania nie ma większego znaczenia. Właściciel składa informację IN-1 lub deklarację DN-1 przy zakupie i w ratach opłaca należność. Wybór formularza zależy od statusu podatnika (osoba fizyczna lub prawna) i nie zmienia się, nawet jeśli lokal wynajmie odmienny podmiot.

Istotną kwestią jest jednak sposób wykorzystania. Ustawa o podatkach i opłatach lokalnych wyróżnia kilka stawek podatku od nieruchomości. To m.in. stawka dla budynków wykorzystywanych prywatnie oraz używanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą. Przeznaczając lokal na wynajem, należy więc przede wszystkim ustalić jego faktyczne wykorzystanie przez najemcę.

Kiedy wynajem zmienia rodzaj stawki podatku?

Jeśli wynajmujący ma zamiar wykorzystywać lokal w prywatnych celach mieszkaniowych, nieruchomość pozostaje opodatkowana obniżoną stawką podatku. Jeśli jednak planuje wykonywać w niej działalność gospodarczą, stawka znacząco wzrośnie.

Istotą sprawy jest więc ustalenie, w jaki sposób mieszkanie będzie użytkowane. Nawet jeśli jego właściciel sam nie prowadzi firmy, może być zobowiązany płacić podatek w stawce właściwej dla nieruchomości firmowych.

Z drugiej strony przedsiębiorca wyjmujący swój lokal osobie, która będzie go wykorzystywała wyłącznie w celach prywatnych, nie będzie płacił wyższego podatku. Taka nieruchomość pozostanie objęta stawką dla budynków mieszkalnych.

Jak zgłosić zmianę do urzędu?

W przypadku, gdy fakt najmu zmienia sposób przeznaczenia lokalu, właściciel ma obowiązek zgłosić go do gminy. W tym celu składa:

  • Informację IN-1, jeśli jest osobą fizyczną;
  • Deklarację DN-1, jeśli jest osobą prawną.

Pomocny w szybkim rozliczeniu będzie kalkulator on-line IN-1 Przyjaznych Deklaracji. To narzędzie przeglądarkowe z systemem wskazówek i podpowiedzi, które ułatwia całą procedurę. Dzięki temu zyskujesz większą pewność prawidłowego rozliczenia z urzędem gminy.

Gotowe dokumenty możesz wysłać online przez ePUAP lub wydrukować, podpisać i dostarczyć do urzędu w tradycyjnej formie papierowej. Masz na to 14 dni od daty zaistnienia zmiany mającej wpływa na wysokość opodatkowania.

Jak sprawdzić wykorzystanie lokalu?

Kwestię sposobu używania mieszkania warto omówić jeszcze przed podpisaniem umowy najmu. Pamiętaj, że zwiększonej stawce podlegają też biura, magazyny, kancelarie, gabinety lekarskie i kosmetyczne itp. Kwestię tę najlepiej określić w umowie. Jeśli na cele firmowe będzie przeznaczona tylko część mieszkania, również należy to uwzględnić. Opodatkowaniu w stawce dla nieruchomości firmowych podlega tylko ta część powierzchni użytkowej, która faktycznie jest zajęta na działalność.

Ważne! Inną kategorią są lokale, których wynajem jest przedmiotem działalności firmy. W przypadku wątpliwości warto skontaktować się z urzędem.

Artykuł zewnętrzny