Uwaga na oszustów! Mieszkanka Olsztyna straciła prawie 90 tys. złotych
Oszuści wciąż wymyślają nowe sposoby, aby dotrzeć do swoich ofiar. W ostatnich dniach w Olsztynie policjanci odnotowali nowe metody przestępców, którzy podając się za pracowników placówek bankowych, starają się wyłudzić pieniądze. Niestety, jedna z prób okazała się skuteczna.
W ostatnich dniach policjanci z Olsztyna otrzymali informacje o trzech próbach oszustwa bankowego na terenie miasta. We wszystkich przypadkach działanie przestępców było bardzo podobne. Niestety, jedna z prób okazała się skuteczna. Mieszkanka Olsztyna poinformowała policjantów, że otrzymała telefon od mężczyzny podającego się za pracownika placówki bankowej z ofertą zmiany limitów płatności na jej rachunku bankowym.
Następnie sprawca poprosił kobietę o zainstalowanie nakładki do aplikacji mobilnej na telefonie, pod pretekstem zrealizowania operacji. Z relacji pokrzywdzonej wynikało, że po zainstalowaniu programu i postępowaniu według przekazywanych przez fałszywego pracownika banku instrukcji, w pewnym momencie jej telefon się zawiesił, a po chwili zaczęła otrzymywać smsy z banku o nieautoryzowanych transakcjach. Okazało się, że w ten sposób oszust uzyskał dostęp do jej konta bankowego.
Kobieta po zgłoszeniu się do placówki bankowej zorientowała się, że padła ofiarą przestępcy, a z jej konta bankowego zniknęło blisko 90 tysięcy złotych.
Policjanci apelują o stosowanie się do poniższych zasad bezpieczeństwa:
- podczas rozmowy telefonicznej nie udostępniajmy swoich poufnych danych m.in. numeru PESEL czy numeru karty płatniczej czy kodu CVV;
- nie pobierajmy i nie instalujmy podejrzanych aplikacji mobilnych;
- otrzymując ofertę drogą mailową lub sms, nie korzystajmy z wysłanych linków – na stronę banku czy sklepu wejdźmy wpisując adres w oknie przeglądarki, unikniemy w ten sposób stron podszywających się pod legalnie działające strony;
- przy płaceniu kartą kredytową zwracajmy uwagę czy połączenie internetowe jest bezpieczne i czy przesyłane przez nas dane nie zostaną wykorzystane przez osoby nieuprawnione. Na początku adresu powinien pojawić się ciąg liter „https”, a na końcu symbol zamkniętej kłódki; zazwyczaj można też zamówić towar z opcją płatności przy odbiorze;
- w razie wątpliwości możesz zawsze zadzwonić do biura obsługi banku;
- w przypadku podejrzenia, że możemy mieć do czynienia z oszustem należy natychmiast skontaktować się z najbliższą jednostką Policji osobiście lub telefonicznie dzwoniąc pod nr 112.