Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul (Hyundai i20 Coupe WRC) wygrali ORLEN 74. Rajd Polski – 8. tegoroczną rundę Rajdowych Mistrzostw Świata FIA. Drugie miejsce na mecie w Mikołajkach zajęli ich zespołowi koledzy z ekipy Hyundai Motorsport, Hayden Paddon i Sebastian Marshall. Dla koreańskiego teamu to drugi w historii, po Rajdzie Niemiec 2014, dublet w światowym czempionacie. Podium uzupełnili aktualni mistrzowie świata, a także liderzy klasyfikacji generalnej Sébastien Ogier oraz Julien Ingrassia (Ford Fiesta RS WRC), dla których był to trzeci w tym roku rajd ukończony bez oesowego zwycięstwa.
– To był niesamowity weekend. Bardzo szkoda mi Otta, ale takie są rajdy. To wspaniałe zwycięstwo. To była zacięta walka o zwycięstwo. Jestem bardzo zadowolony, bowiem moim największym celem był zdobycie większej liczby punktów niż Ogier i to się udało. Końcówka sezonu na pewno będzie bardzo interesująca – mówił na mecie szczęśliwy Thierry Neuville.
– To bardzo dobry wynik dla całego zespołu. Zwłaszcza wczorajszy etap był niezwykle udany w moim wykonaniu. Wywozimy z Polski wiele cennych punktów do klasyfikacji producentów. Popełniłem niewiele błędów i to jest ważne. Tak naprawdę po tak kiepskiej pierwszej części sezonu, ten wynik jest jak zwycięstwo. Dodatkowo to pierwsze podium dla mojego pilota Sebastiana Marshalla – dodał na mecie Power Stage Hayden Paddon.
Niedzielny etap po raz kolejny nie rozpieszczał kibiców, którzy w pierwszy lipcowy weekend przybyli na Mazury by podziwiać rywalizację w ORLEN 74. Rajdzie Polski. Po względnie stabilnej pogodzie w sobotę, ostatni dzień zawodów przywitał wszystkich lekkim deszczem powodując, że warunku na czterech końcowych odcinkach specjalnych były równie nieprzewidywalne, jak w piątek.
Finałowy etap zawodów składał się z dwóch oesów przejeżdżanych dwukrotnie. Pierwszą w programie była 11-kilometrowa próba Orzysz, której zwłaszcza początkowa partia była wyjątkowo zdradliwa, co podkreślali niemal wszyscy zawodnicy. W tych warunkach najszybszy okazał się Ott Tänak (Ford Fiesta RS WRC), który wręcz przefrunął przez niego i po raz kolejny wysunął się na prowadzenie. Największy rywal Estończyka do zwycięstwa, Thierry Neuville (Hyundai i20 Coupe WRC) był o niemal 5 wolniejszy, ale przyznał na mecie próby, że celowo nie podejmował zbędnego ryzyka.
Pierwszy przejazd 18-kilometrowej próby Paprotki przyniósł największy zwrot akcji w ORLEN 74. Rajdzie Polski. W końcowej części odcinka utrzymujący pozycję lidera Ott Tänak popełnił błąd i metę osiągnął niemal półtorej minuty za swoim najgroźniejszym rywalem, Thierry Neuville.
– To był bardzo śliski zakręt. Uderzyłem tyłem w pobocze, samochód obrócił się i przodem zahaczyłem o drzewo. Cóż więcej mogę powiedzieć – takie rzeczy zdarzają się w tym sporcie – opowiadał na mecie Paprotek estoński kierowca, który po raz drugi z rzędu stracił szansę na zwycięstwo w polskim klasyku.
Zgodnie z przewidywaniami Tänak nie dotarł na start drugiego przejazdu odcinka Orzysz, co oznaczało, że na podium awansował lider ekipy M-Sport WRT Sébastien Ogier. Thierry Neuville dorzucił do swojej kolekcji dziewiąte oesowe zwycięstwo w rajdzie i pewnie zmierzał po trzecią wygraną w tegorocznych mistrzostwach świata.
Na drugim przejeździe odcinku Paprotki, który stanowił jednocześnie dodatkowo punktowany Power Stage maksimum „oczek” zgarnął Jari-Matti Latvala.
W WRC 2 od startu do mety walka toczyła się między dwoma kierowcami ekipy Skoda Motorsport. Tym razem Ole Christian Veiby skutecznie odparł ataki Pontusa Tidemanda sięgając po pierwsze w karierze zwycięstwo w tej kategorii. Wojciech Chuchała zajął szóste miejsce w WRC 2.
W WRC 3 j Junior WRC byliśmy świadkami teatru jednego aktora – Hiszpana Nila Solansa, który pewnie zmierza po mistrzowskie tytuły w obu tych kategoriach. Jakub Brzeziński po niepowodzeniach na Korsyce, w Portugalii i na Sardynii, tym razem pojechał bezbłędnie sięgając po najniższy stopień podium w WRC 3
Za nami 8. runda Rajdowych Mistrzostw Świata FIA. Do końca sezonu pozostało pięć imprez i wszystko wskazuje na to, że losy tegorocznych tytułów będą się ważyły aż do listopadowego Rajdu Australii. Tymczasem najlepsi kierowcy rajdowi globu udają się na zasłużone wakacje – kolejna odsłona RMŚ będzie miała miejsce w ostatni weekend lipca w Finlandii.
ORLEN 74. Rajd Polski – klasyfikacja końcowa (czołowych 10 załóg):
1. Thierry Neuville (BEL)/Nicolas Gilsoul (BEL) Hyundai i20 Coupe WRC 2.40.46,1
2. Hayden Paddon (NZL)/Sebastian Marshall (GBR) Hyundai i20 Coupe WRC + 1:23.9
3. Sébastien Ogier (FRA)/Julien Ingrassia (FRA) Ford Fiesta RS WRC + 2:20.8
4. Dani Sordo (ESP)/Marc Marti (ESP) Hyundai i20 Coupe WRC + 2:47.4
5. Stéphane Lefebvre (FRA)/Gabin Moreau (FRA) Citroën C3 WRC + 3:11.8
6. Teemu Suninen (FIN)/Mikko Markkula (FIN) Ford Fiesta RS WRC + 3:16.8
7. Mads Østberg (NOR)/Ola Floene (NOR) Ford Fiesta RS WRC + 3:39.6
8. Elfyn Evans (GBR)/Daniel Barritt (GBR) Ford Fiesta RS WRC + 4:39.1
9. Andreas Mikkelsen (NOR)/Anders Jaeger (NOR) Citroën C3 WRC + 4:43.5
10. Juho Hänninen (FIN) Kaj Kaj Lindström (FIN) Toyota Yaris WRC + 4:53.7
Zwycięzcy odcinków specjalnych:
OS 1 – Elfyn Evans
OS 2 – Thierry Neuville
OS 3 – Jari-Matti Latvala
OS 4 – Jari-Matti Latvala
OS 5 – Thierry Neuville
OS 6 – odwołany
OS 7 – Teemu Suninen
OS 8 – Thierry Neuville
OS 9 – Thierry Neuville
OS 10 – Elfyn Evans
OS 11 – Jari-Matti Latvala
OS 12 – Ott Tänak
OS 13 – Hayden Paddon
OS 14 – Thierry Neuville
OS 15 – Thierry Neuville
OS 16 – Hayden Paddon
OS 17 – Hayden Paddon
OS 18 – Thierry Neuville
OS 19 – Elfyn Evans
OS 20 – Ott Tänak
OS 21 – Thierry Neuville
OS 22 – Thierry Neuville
OS 23 – Jari-Matti Latvala
Liderzy:
OS 1 – Elfyn Evans
OS 2 – Thierry Neuville
OS 3 – 7 – Jari-Matti Latvala
OS 8 – Ott Tänak
OS 9 – 11 – Thierry Neuville
OS 12 – 13 – Ott Tänak
OS 14 – 15 – Thierry Neuville
OS 16 – 17 – Ott Tänak
OS 18 – 19 – Thierry Neuville
OS 20 – Ott Tänak
OS 21 – 23 – Thierry Neuville
Klasyfikacja kierowców po ORLEN 74. Rajdzie Polski (czołowa piątka)
- Sébastien Ogier – 160
- Thierry Neuville – 149
- Jari-Matti Latvala 112
- Ott Tänak – 108
- Dani Sordo – 82
Klasyfikacja producentów po ORLEN 74. Rajdzie Polski (czołowa piątka)
- M-Sport WRT – 259
- Hyundai Motorsport – 237
- Toyota GAZOO Racing WRT – 153
- Citroën Total Abu Dhabi WRT – 117