System Sygnalizacji Ostrzegawczej na Wielkich Jeziorach Mazurskich
Wielkimi krokami zbliża się sezon żeglugowy. W trosce o bezpieczeństwo żeglarzy od 2011 roku w tym czasie działa System Sygnalizacji Ostrzegawczej na Wielkich Jeziorach Mazurskich. Pamiętajmy jednak o tym, że nawet najnowocześniejsze urządzenia nie zastąpią zdrowego rozsądku oraz obowiązkowego śledzenia prognoz i obserwowania nieba.
Podczas mikołajskiej debaty Andrzej Żukowski – Kierownik Zarządu Zlewni w Giżycku z Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Warszawie – zapoznał uczestników z Systemem Sygnalizacji Ostrzegawczej na Wielkich Jeziorach Mazurskich.
System Sygnalizacji Ostrzegawczej przed niebezpiecznymi zjawiskami pogodowymi uruchomiono w lipcu 2011 roku. Składa się on z sieci 17 masztów zlokalizowanych w różnych miejscach na szlaku Wielkich Jezior Mazurskich. Jego zadaniem jest powiadamianie żeglarzy o możliwości wystąpienia zagrożenia pogodowego.
O możliwości nadejścia niebezpieczeństwa pogodowego żeglarze są informowani rytmicznie pulsującym, żółtym światłem:
sygnał 40 błysków na minutę to komunikat „UWAGA” SPODZIEWANE BURZE I WIATR
sygnał 90 błysków na minutę oznacza bezpośrednie niebezpieczeństwo – „NIEBEZPIECZEŃSTWO” WYSTĘPOWANIE BURZY ORAZ SILNEGO WIATRU
Pulsujące światło jest widoczne na odległość do 8-9 km w każdych warunkach, nawet przy pełnym nasłonecznieniu, niemal z każdego punktu na Wielkich Jeziorach Mazurskich.
Konstrukcja jest odporna na ekstremalne warunki atmosferyczne oraz zabezpieczona przed ewentualnym uszkodzeniem lub kradzieżą elementów modułu.
Uruchomienie systemu następuje automatycznie przez komunikat o zbliżających się niekorzystnych warunkach pogodowych wysłany mailem z Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej.
Oprogramowanie sterujące interpretuje treść wiadomości, a następnie wysyła informację zwrotną do IMiGW o przyjęciu komunikatu. Jednocześnie wiadomość SMS zostaje rozesłana do wież, w których automatycznie zostają włączone światła. Wiadomość zawiera informacje o nadchodzącym niebezpieczeństwie: typ zjawiska, stopień zagrożenia oraz ważność ostrzeżenia. Cała procedura trwa mniej niż minutę. Wyłączenie świateł następuje automatycznie po wygaśnięciu ważności komunikatu albo przez operatora..
Miejsca, w których znajdują się maszty (współrzędne geograficzne):
1. Jezioro Mamry, Skłodowo 21 43 26.55″E, 54 09 23.39N
2. Jezioro Mamry, rzeka Węgorapa, Węgorzewo 21 43 10.08E, 54″11 51.84 54N
3. Jezioro Święcajty, Ogonki 21 48 24.05″E, 54 10 58.94N
4. Jezioro Ryńskie, miasto Ryn 21 31 51.83E 53 55 49.75N
5. Jezioro Roś, Łupki 21 51 34.70″E 53 39 08.10N
6. Jezioro Mikołajskie, Mikołajki 21 37 13.90″E 53 45 53.60N
7. Jezioro Niegocin, Kępa Grajewska (wyspa) 21 47 54.18″E 54 00 20.61N
8. Jezioro Kisajno, przy wejściu do portu Almatur21 43 55.36″E, 54 02 10.61N
9. Jezioro Mamry, Wysoki Róg 21 40 34.14″E, 54 06 07.55N
10. Jezioro Jagodne 21 43 35.43″E 53 56 01.33N
11. Jezioro Boczne, Bogaczewo 21 45 00.05″E 53 57 48.69N
12. Jezioro Łuknajno 21 40 41.04″E 53 47 09.92N
13. Jezioro Śniardwy, Nowe Guty 21 49 11.56″E 53 45 49.40N
14. Jezioro Śniardwy, Niedźwiedzi Róg 21 41 45.05″E 53 43 06.51N
15. Jezioro Bełdany, Kamień 21 33 42.63″E 53 43 21.04N
16. Jezioro Seksty, Kanał Jegliński 21 46 52.56″E 53 41 17.70N
17. Jezioro Tałty, Kanał Tałcki 21 32 33.66″E 53 51 50.70N