Wiadomości z regionu

Rusza budowa obwodnicy Kętrzyna

W Kętrzynie podpisano umowę na budowę drogi wojewódzkiej stanowiącej obejście miasta. Powstanie nowy odcinek drogi o długości 14,20 km i prawie 2 km zmodernizowanych tras.

W spotkaniu udział wzięli: marszałek województwa Marcin Kuchciński, wicemarszałkini województwa Katarzyna Sobiech, burmistrz Kętrzyna Karol Lizurej, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich Waldemar Królikowski oraz przedstawiciel wykonawcy robót, prezes firmy PORR Piotr Kledzik.

Podpisujemy umowę, na którą mieszkańcy Kętrzyna i całego regionu czekali od lat mówi marszałek województwa Marcin Kuchciński. To nie tylko inwestycja drogowa – to konkretna zmiana jakości życia, bezpieczeństwa i komunikacji w północnej części naszego województwaTo podwójna radość – dla mieszkańców Kętrzyna, bo wyprowadzamy z miasta uciążliwy ruch tranzytowy, i dla kierowców, którzy nie muszą już wjeżdżać do miasta, stać w korkach, tracić cennego czasu i zanieczyszczać powietrza. Obwodnica to po prostu rozwiązanie wygodniejsze, szybsze i bardziej przyjazne środowisku. Inwestycja połączy kluczowe kierunki: w stronę Giżycka, Mrągowa, Bartoszyc, Bisztynka i dalej – w stronę granicy państwa. Dzięki temu skracamy czas przejazdu, podnosimy bezpieczeństwo
i zwiększamy potencjał całej części regionu – także gospodarczy i turystyczny. Dziękuję wszystkim, którzy uczestniczą w realizacji tej inwestycji – przed nami trzy lata intensywnych prac, ale wiem, że efekt przyniesie realną zmianę.

W ramach zadania wykonana zostanie droga łącząca DW591 (Kętrzyn – Mrągowo), DW594 (Bisztynek – Kętrzyn), DW592 (Bartoszyce – Kętrzyn), DW591 (granica państwa – Kętrzyn), DW592 (Kętrzyn – Giżycko).

Roboty budowlane rozpoczną się już w tym miesiącu, natomiast ich zakończenie przewidziane jest na kwiecień 2028 roku.

–  Często samorządowcy marzą o jakichś inwestycjach – mówi Karol Lizurej, burmistrz Kętrzyna. – Tak było w naszym przypadku z budową obwodnicy i remontem drogi Kętrzyn – Giżycko. Tak się złożyło, że te dwie potężne inwestycje będą realizowane niemal w tym samym czasie. Obwodnica wyprowadzi tranzyt z naszego miasta, udrożni nasze drogi i stworzy nowe tereny pod inwestycje i miejsca pracy.

Najważniejszymi celami inwestycji jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, szczególnie ciężarowego z obszaru zabudowy miejskiej oraz usprawnienie lokalnych połączeń komunikacyjnych pomiędzy miastami. Droga powiąże także infrastrukturę lokalną i regionalną w północnej części województwa z Transeuropejską siecią transportową (TEN-T).

Zakres robót obejmie m.in. budowę obiektów mostowych, zjazdów indywidualnych oraz publicznych, skrzyżowań, a także chodników, ścieżek rowerowych i pieszo-rowerowych, zatok autobusowych. Powstanie oświetlenie drogowe oraz zostanie zagospodarowana zieleń w granicach pasa drogowewgo. Przebudowane będą również skrzyżowania z liniami kolejowymi: z linią kolejową nr 38 (Kętrzyn – Nowy Młyn) – wiadukt drogowy nad koleją z linią kolejową nr 259 (Karolewo – Czerniki) w poziomie jezdni (przejazd kolejowy).

Całkowita wartość projektu to prawie 304 mln zł, z czego blisko 254 mln zł pochodzi z programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021-2027, Priorytet FEPW.04 Spójna sieć transportowa, Działanie FEPW.04.01 Infrastruktura drogowa. Z kolei 50 mln zł
to wkład własny samorządu województwa.