Rozstrzygnięto przetarg na rozbudowę linii tramwajowej w Olsztynie
Miasto rozstrzygnęło przetarg na rozbudowę tramwajowego systemu transportu w Olsztynie. Kolejne kilometry torowisk mają połączyć sprawnym transportem odległe osiedla ze Śródmieściem.
Siedem firm zgłosiło się do przetargu na rozbudowę linii tramwajowej w Olsztynie. Najkorzystniejszą ofertę złożyła firma ZUE SA z Krakowa – 382,24 mln zł.
Przedmiotem zamówienia jest rozbudowa linii tramwajowych w Olsztynie obejmująca całościową budowę infrastruktury tramwajowej zaprojektowanej w ulicach: Piłsudskiego, Wyszyńskiego, Synów Pułku, Krasickiego i Wilczyńskiego do Os. Pieczewo oraz na Placu Jedności Słowiańskiej przy Wysokiej Bramie, konieczną do uruchomienia i prawidłowej eksploatacji komunikacji tramwajowej na liniach nr 4 i 5.
Dwutorowa linia tramwajowa rozpocznie się na ul. Wilczyńskiego, w rejonie istniejącej pętli autobusowej na Os. Pieczewo, gdzie zlokalizowany jest czterotorowy przystanek końcowy wraz z wiatą na rowery i punktem socjalno informacyjnym. Od krańcówki linia przebiegać ma środkiem ulic Wilczyńskiego i Krasickiego do skrzyżowania z ul. Sobocińskiego i Boenigka. Dalej, poza obszarem jezdni, po zachodniej stronie ul. Krasickiego przecinając ulice Barcza i Wańkowicza, aż do skrzyżowania z ul. Murzynowskiego, gdzie rozpocznie się estakada o długości ok. 270 m, po której poprowadzona jest nad skrzyżowaniem ulic Krasickiego i Synów Pułku.
Na końcowym odcinku ul. Synów Pułku i w ul. Wyszyńskiego torowisko przebiegać będzie poza obszarem jezdni, po zachodniej stronie ulicy, aż do skrzyżowania z Al. Piłsudskiego i przecina po drodze ulice Pstrowskiego i Żołnierską.
W Al. Piłsudskiego linia tramwajowa zlokalizowana będzie między jezdniami tworząc tzw. tram-bus-pas i ma przebiegać przez skrzyżowanie z ulicą Dworcową, Obiegową oraz Głowackiego, łącząc się z przebudowywanym torowiskiem na skrzyżowaniu z ul. Kościuszki.
Budowa węzła przesiadkowego Wysoka Brama przewiduje fragmentaryczne rozbiórki w ulicy 11 Listopada (w tym tymczasowego peronu) oraz przedłużenie linii tramwajowej do nowoprojektowanego dwutorowego przystanku końcowego na Pl. Jedności Słowiańskiej wraz z wykonaniem sąsiadującego zagospodarowania. Teren ten częściowo objęty jest strefą ochrony konserwatorskiej, więc niezbędny będzie nadzór archeologiczny nad robotami budowlanymi oraz miejscowe badania wyprzedzające.
Projekt to także powstanie stref o spowolnionym ruchu czy rond zamiast tradycyjnych skrzyżowań oraz budowa około 10 km tras rowerowych.
Realizacja zadania ma potrwać ok. 26 miesięcy (791 dni) od daty zawarcia umowy.