Ośmiu chętnych do zaprojektowania odcinka drogi ekspresowej S16
Otwarto oferty w przetargu na wykonanie dokumentacji dla odcinka drogi ekspresowej S16. Chętnych do wykonania zadania jest osiem firm i konsorcjów. Najtańszą ofertę o wartości ponad 8,5 mln zł złożyło konsorcjum firm: Multiconsult Polska Sp. z o. o. Warszawa i Schϋẞler – Plan Ingenieurgesellschaft mbH Dϋsseldorf, najdroższą – 16,5 mln zł zaproponowało konsorcjum krakowskich firm: MP-Mosty Sp. z o.o. i MPRB Sp. z o.o. Poza ceną zamawiający przyjął w przetargu jeszcze dwa kryteria oceny ofert: doświadczenie zespołu projektowego – 30% oraz doświadczenie zespołu środowiskowego – 10%. Wyłoniony w przetargu wykonawca będzie miał 37 miesięcy na zrealizowanie zadania.
Zakres zadania
Przedmiotem zamówienia jest wykonanie studium techniczno–ekonomiczno–środowiskowego z elementami koncepcji programowej dla budowy drogi ekspresowej S16 na odcinku Mrągowo – Orzysz – Ełk o dł. ok. 74 km. W ramach tego zamówienia wykonawca ma zaktualizować materiały do decyzji środowiskowej obejmujące m.in. inwentaryzację przyrodniczą, ponowną analizę akustyczną i ocenę uwarunkowań bezpieczeństwa ruchu drogowego. Do zadań wykonawcy dokumentacji będzie też należało uzyskanie decyzji środowiskowej dla tej inwestycji oraz opracowanie rozwiązań drogowych i mostowych umożliwiających ogłoszenie przetargu na realizację inwestycji w systemie „projektuj i buduj”.
Prace na innych odcinkach szesnastki
Obecnie toczą się już prace związane z wykonaniem koncepcji programowej ekspresowej szesnastki na odcinku Borki Wielkie – Mrągowo wraz z obwodnicą Mrągowa w ciągu drogi krajowej nr 59. Umowę na to zadanie podpisano 27 stycznia 2017 r. z firmą Transprojekt Gdański Sp. z o.o., która za kwotę 3,3 mln zł w ciągu 15 miesięcy ma wykonać ww. dokumentację. Aktualnie projektant opracowuje mapę do celów projektowych oraz koncepcję przebiegu drogi głównej wraz z jej niweletą. Po zatwierdzeniu przez tutejszy Oddział rozwiązań w zakresie przebiegu osi drogi wykonawca przystąpi do opracowania pierwszego etapu projektu robót geologicznych, który po zatwierdzeniu decyzją marszałka województwa będzie podstawą do przeprowadzenia badań geologicznych.
Toczą się także prace nad pozostałymi odcinkami szesnastki. Są to:
- budowa obwodnicy Ostródy o długości 8,7 km – zakończenie planowane na przełomie listopada i grudnia 2017 r.;
- budowa południowej obwodnicy Olsztyna o długości 10 km (GP) oraz 14,7 km wspólnego przebiegu z S51 – zakończenie planowane w II połowie 2018 r.;
- dokumentacja odcinka Olsztyn – Biskupiec – dobudowa II jezdni o długości 25,3 km. Dla tego zadania wydana została decyzja środowiskowa, opracowywana jest koncepcja programowa, projekt budowlany i wykonawczy;
Droga ekspresowa S16
Szesnastka to główny szlak komunikacyjny Warmii i Mazur w układzie równoleżnikowym. Ostatnie zmiany rozporządzenia w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych dla naszego województwa wprowadziły dwie nowe drogi ekspresowe: S5 – stanowiącą przedłużenie istniejącej drogi ekspresowej S5 od węzła Nowe Marzy (A1) do Ostródy oraz S16 Olsztyn – Ełk – Knyszyn.
Dzięki tym drogom północno-wschodnia część Polski, w tym nasze województwo, uzyska możliwość przejazdu w układzie równoleżnikowym trasą wiodącą drogami klasy S. Od granicy z woj. kujawsko-pomorskim do Ostródy będzie to droga S5, następnie do Olsztynka – S7, z Olsztynka do Olsztyna – S51 i od Olsztyna do Ełku – S16. Układ ten będzie łączył drogi biegnące na linii północ – południe: autostradę A1, drogę ekspresową S7 i drogę ekspresową S61. Tym samym połączy region z pozostałą siecią autostrad i dróg ekspresowych w kraju i Europie.