Olsztyn 10. na liście najbardziej kolizyjnych i wypadkowych miast
W ubiegłym roku w Olsztynie doszło do 2655 kolizji i wypadków. Oznacza to, że na 1000 mieszkańców tego miasta przypadło 15,8 zdarzenia drogowego. Najczęstszą ich przyczyną było niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami oraz nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu. Z takim wynikiem Olsztyn wypadł bardzo niekorzystnie na tle całej Polski, zajmując 10. miejsce w zestawieniu 84 miast. Wyższy współczynnik wypadków i kolizji na 1000 mieszkańców odnotowano tylko w Gliwicach, Szczecinie, Rzeszowie, Opolu, Częstochowie, Kielcach, Słupsku, Chełmie i Katowicach.
Eksperci rankomat.pl przygotowali listę 84 największych miast w Polsce i następnie porównali, ile kolizji oraz wypadków przypadło w nich na 1000 mieszkańców. Olsztyn zajął na niej niechlubne 10. miejsce. W badanym okresie rezultat ten był najgorszy spośród wszystkich uwzględnionych w zestawieniu miast województwa warmińsko-mazurskiego. W tym regionie najlepiej prezentował się wynik Ełku, który zajął 65. miejsce w tabeli. Do przygotowania listy wykorzystano dane z Systemu Ewidencji Wypadków i Kolizji.
Olsztyn w liczbach
W 2655 kolizjach i wypadkach, jakie miały miejsce w 2022 roku w Olsztynie, nie zginęła żadna osoba, ale 113 osób zostało rannych. W rezultacie stolica województwa warmińsko-mazurskiego zajęła 10. miejsce (15,8 zdarzenia na 1000 mieszkańców) na liście 84 największych miast w Polsce uszeregowanych pod względem liczby zdarzeń drogowych przypadających na 1000 mieszkańców. Kierowcy w Olsztynie spowodowali najwięcej kolizji i wypadków w wyniku niezachowania bezpiecznej odległości między pojazdami (takich zdarzeń było 388 – 14,6% wszystkich kolizji i wypadków w tym mieście) oraz nieudzielenia pierwszeństwa przejazdu (383 – 14,4% zdarzeń). Najbardziej niebezpiecznym punktem Olsztyna okazała się Aleja Generała Władysława Sikorskiego (192 kolizje i wypadki).
Dla porównania, w stolicy województwa warmińsko-mazurskiego odnotowano ponad cztery razy więcej kolizji i wypadków drogowych niż w Ełku. Spośród wszystkich uwzględnionych na liście przez rankomat.pl miast w województwie warmińsko-mazurskim najlepszy wynik uzyskał właśnie wspomniany Ełk, który zajął 65. miejsce (9,9 zdarzenia na 1000 mieszkańców).
Statystyki dotyczące kolizji i wypadków drogowych wpływają na to, ile za OC muszą zapłacić mieszkańcy danego miasta. Nie jest to jednak jedyny decydujący czynnik. W 2022 roku w Olsztynie średnia składka OC wyniosła 532 zł i była wyższa o 5,3% od średniej dla całego kraju (505 zł). W województwie warmińsko-mazurskim za obowiązkową polisę komunikacyjną więcej niż mieszkańcy Olsztyna płacili kierowcy z Elbląga (średnio 541 zł), a mniej z Ełku (średnio 475 zł).
– Do najważniejszych czynników branych pod uwagę przez ubezpieczyciela podczas wyceny składki OC należą dane właściciela pojazdu (głównie jego wiek i historia ubezpieczenia) oraz samego pojazdu. Na maksymalne zniżki mogą liczyć przede wszystkim bezszkodowi kierowcy w średnim wieku. Firmy ubezpieczeniowe uwzględniają wprawdzie informacje dotyczące kolizji i wypadków, sieci dróg czy natężenia ruchu w danym mieście (regionie), by na tej podstawie ocenić ryzyko wystąpienia szkody, ale zazwyczaj statystyka ma mniejsze znaczenie niż indywidualne dane klienta – wyjaśnia Stefania Stuglik, ekspertka ds. ubezpieczeń komunikacyjnych rankomat.pl.
Olsztyn na tle województwa
Jak się okazuje, Olsztyn wypadł korzystnie na tle danych o kolizjach i wypadkach z całego województwa. Na 1000 mieszkańców województwa warmińsko-mazurskiego przypadło 17,5 zdarzenia, natomiast w Olsztynie współczynnik ten był niższy – wyniósł on 15,8.
Zestawienie najbardziej kolizyjnych i wypadkowych regionów Polski zamyka (z najlepszym wynikiem) województwo śląskie. Najgorszy wynik uzyskały województwa: świętokrzyskie (21,5 zdarzenia na 1000 mieszkańców), opolskie (19,5) oraz kujawsko-pomorskie i lubelskie (19,2). Gdy uwzględni się całkowitą liczbę kolizji i wypadków drogowych, to okaże się, że najgorzej na tle całej Polski wypadło województwo mazowieckie (58388 zdarzeń), gdzie w 2022 roku zginęło 289 osób, a 3398 osób zostało rannych.
W omawianym okresie najczęstszą przyczyną kolizji i wypadków w skali całej Polski była nieostrożność kierowców: niezachowanie bezpiecznej odległości pomiędzy pojazdami (30817 zdarzeń), niedostosowanie prędkości do warunków ruchu (22008) oraz nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu (13435).