Ogłoszono przetarg na projekt i budowę drogi ekspresowej S16 Olsztyn – Biskupiec
GDDKiA ogłosiła przetargi na projekt i budowę drogi ekspresowej S16 pomiędzy Olsztynem i Biskupcem. To dwa odcinki o łącznej długości blisko 30 km.
Co zostanie wykonane
W ramach dwóch zadań, w śladzie obecnej DK16, powstanie droga klasy S o długości blisko 30 km. Istniejąca droga zostanie dostosowana do parametrów klasy S, zarówno dzięki dobudowie drugiej jezdni, jak i przebudowie konstrukcji niektórych odcinków istniejącej drogi. Wybudowane zostaną także dodatkowe jezdnie umożliwiające obsługę przyległych terenów. Powstaną nowe węzły drogowe Wójtowo oraz Łęgajny, natomiast węzły Barczewo, Kromerowo i Biskupiec zostaną dostosowane do parametrów klasy S. Inwestycja obejmie także budowę obiektów inżynieryjnych, montaż urządzeń ochrony środowiska, w tym ekranów akustycznych, budowę przejść dla zwierząt, odwodnienia i oświetlenia drogi. Wykonany zostanie system zarządzania ruchem (SZR) wraz z systemem preselekcyjnym (stacja ciągłego pomiaru ruchu). Powstaną dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP) i obwód utrzymania drogi ekspresowej w rejonie węzła Biskupiec.
Cel inwestycji
Budowa drogi ekspresowej pomiędzy Olsztynem a Biskupcem przyniesie poprawę przepustowości odcinka oraz warunków i bezpieczeństwa ruchu tranzytowego i lokalnego. Poprawie ulegną też warunki transportowe regionu poprzez zapewnienie wydajnych i bezpiecznych połączeń drogowych. Skróci się czas podróży tranzytowych w regionie, a także podróży lokalnych. Nastąpi poprawa atrakcyjności regionu warmińsko-mazurskiego.
S16 w województwie warmińsko-mazurskim
Dwa odcinki, na które obecnie ogłaszamy przetargi, to kolejny etap prac nad realizacją S16 w regionie. W budowie znajduje się odcinek Borki Wielkie – Mrągowo, którego całkowite ukończenie szacujemy na I połowę 2024 roku. Na etapie prac przygotowawczych znajduje się odcinek Mrągowo – Ełk. Obecnie oczekujemy na wydanie decyzji środowiskowej dla tego zadania.
Ekspresowa szesnastka połączy najważniejsze ośrodki północno-wschodniej Polski – Suwałki, Augustów, Ełk, Mrągowo, Olsztyn, Iława, Ostróda – z trasami układu południkowego. Stanie się także najkrótszą trasą tranzytową między Berlinem a państwami bałtyckimi. Stanowić będzie główny kanał transportowy regionu dla firm. Umożliwi też łatwiejszy dojazd dla ruchu turystycznego. S16 stanie się kręgosłupem, do którego podłączone są lokalne drogi biegnące na osi północ-południe.
W Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady UE nr 1315/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. droga krajowa nr 16/S16 została włączona do transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T), stanowiącej ogólnoeuropejską sieć transportową, zapewniającej dostępność i łączność wszystkich regionów Unii oraz wzmacniającej spójność społeczną i gospodarczą pomiędzy nimi.
Źródło: GDDKiA
Ciekawe czy nie zapomnieli o ścieżkach dla rowerów wzdłuż drogi np z Barczewa do Wójtowa.
I pewnie będzie to dwupasmowa droga. I zaraz będzie zapchana.