Wiadomości

Od 1 stycznia 2024 uruchomienie nowych linii tramwajowych i zmiany w układzie komunikacyjnym

Najważniejszą zmianą jest uruchomienie nowych linii tramwajowych nr 4 i 5. „Czwórka” połączy osiedle Pieczewo, wschodnią część Jarot i Nagórek oraz osiedle Kormoran z Dworcem Głównym (kolejowym i autobusowym), a „piątka” ze ścisłym Śródmieściem i nowym węzłem przesiadkowym przy Wysokiej Bramie. Linie nr 4 i 5 podobnie, jak 1 i 2 kursować będą z najwyższymi częstotliwościami tj. co 15 minut przez większość dnia roboczego, a „czwórka” w godzinach szczytu nawet co około 7,5 minuty.

Wraz z uruchomieniem nowych linii tramwajowych zostaną wprowadzone korekty w kursowaniu wybranych linii autobusowych. Będą to jednak przede wszystkim modyfikacje, ponieważ 80 proc. dotychczasowych tras pozostanie bez zmian.

Najistotniejsze zmiany będą dotyczyły linii autobusowych kursujących do końca 2023 roku do osiedla Pieczewo. Autobusy linii nr 113 na odcinku Pieczewo-Wysoka Brama zastąpią tramwaje linii nr 5. Trasa „stotrzynastki” zostanie skrócona do relacji Dajtki-Osiedle Mazurskie, jednak w dalszym ciągu zapewni bezpośrednie połączeń m.in. Dajtek i Podgrodzia z al. Piłsudskiego oraz ul. Wyszyńskiego.

Co ważne nie zmieni się również wysoka częstotliwość kursowania tej linii. Mieszkańcy Pieczewa podróżujący dotychczas w kierunku fabryki Michelin, stadionu Stomilu, pływalni Aquasfera, hali Urania czy też Śródmieścia do dyspozycji będą mieli linie tramwajowe kursujące z wysoką częstotliwością oraz o niemalże dwukrotnie większej pojemności w stosunku autobusów.

Druga z dotychczas obsługujących osiedle Pieczewo linii autobusowych – nr 120 – zostanie połączona z linią nr 116. Od Nowego Roku mieszkańcy Pieczewa, wschodnich Jarot i Nagórek poza nowymi liniami tramwajowymi zyskają także nowe bezpośrednie połączenie autobusowe m.in. ze Szpitalem Miejskim przy ul. Niepodległości czy też cmentarzem przy ul. Poprzecznej, Zieloną Górką i Trackiem. Nowy przebieg „stoszesnastki” w dalszym ciągu gwarantować będzie zarówno mieszkańcom Pieczewa, jak i północno-wschodniej części osiedla Podleśna, Zielonej Górki i Tracka większość dotychczasowych połączeń bez konieczności przesiadania się.

Nowy przebieg linii nr 116 zapewni także długo oczekiwane całodzienne bezpośrednie połączenie Zielonej Górki i cmentarza przy ul. Poprzecznej z Dworcem Głównym.

Ważną informacją dla pasażerów z osiedli Jaroty i Pieczewo jest utrzymanie podstawowych tras oraz wysokiej częstotliwości kursowania linii nr 117 i 126, które na odcinku Krasickiego-Synów Pułku-Wyszyńskiego uzupełniać się będą z nowymi liniami tramwajowymi nr 4 i 5.

Nowe linie tramwajowe na al. Piłsudskiego pozwolą jednocześnie na zmianę trasy linii nr 105, która od Nowego Roku kursować będzie po ul. Żołnierskiej w dalszym ciągu łącząc osiedle Podgrodzie z Osiedlem Mazurskim. Tym samym mieszkańcy Osiedla Mazurskiego utrzymają bezpośrednie połączenie z ul. Żołnierską, jakie dotychczas zapewniała im linia nr 116.

Nieznacznej, ale istotnej modyfikacji – z punkty widzenia przede wszystkim mieszkańców osiedla Gutkowo – ulegnie trasa linii nr 106. Linia większość kursów kończyć i rozpoczynać się będzie na przystankach Dworzec Główny zamiast przy OZGraf na ul. Towarowej. W dalszym ciągu część połączeń będzie realizowana do ul. Cementowej m.in. zajeżdżając regularnie na ul. Żelazną.

Podobna modyfikacja przystanku końcowego wystąpi w przypadku linii nr 126, która większość kursów zakończy w okolicy skrzyżowania ul. Jagiellońskiej z Bydgoską i Borową. Kursy w kierunku pętli Jagiellońska-Szpital oraz Jagiellońska-Ogrody realizowane będą w dalszym ciągu, z częstotliwością co około 60 minut oraz z dodatkowymi wzmocnieniami w sezonie letnim.

Modyfikacji ulegnie również trasa linii nr 131 oraz sezonowej nr 307. Autobusy „131” wyruszać będą z krańca Osiedle Generałów, a nie Pieczewa jak dotychczas. W dalszej części trasa linii nr 131 przebiegać będzie ulicami Wilczyńskiego i Krasickiego do Synów Pułku. Od ul. Synów Pułku do zakładu Indykpol trasa nie ulegnie zmianie. Korekta trasy „131” nie oznacza, że mieszkańcy Pieczewa utracą połączenie z Indykpolem. Dodatkowe wybiegi do zakładu Indykpol realizować będzie w dalszym ciągu linia nr 116 (w nowym przebiegu kursująca z Pieczewa).

W przypadku większości linii autobusowych dotychczasowe godziny odjazdów z poszczególnych przystanków mogą ulec nieznacznej modyfikacji bądź pozostaną niezmienione. Warto zwrócić uwagę, że aktualny rozkład jazdy, tylko z nieznacznymi modyfikacjami obowiązuje od stycznia 2016 roku – stąd dokonywano wszelkich starań, aby jak najwięcej odjazdów – szczególnie w przypadku znacznej części linii, których trasy nie ulegają żadnej modyfikacji – pozostały niezmienione.

Nowy rozkład jazdy w związku z uruchomieniem linii tramwajowych nr 4 i 5 zostanie wprowadzony na liniach nr 1, 2 i 3 – z zastrzeżeniem, że podstawowe częstotliwości kursowania tych linii pozostaną bez zmian. Nieznaczna korekta wystąpi jedynie w godzinach szczytów przewozowych, w których to realizowane są obecnie dodatkowe kursy z Kanta w szczycie porannym oraz z Wysokiej Bramy w szczycie popołudniowym. Po uruchomieniu „czwórki” i „piątki” dodatkowe kursy dotychczas realizowane na linii nr 1 będą realizowane na linii nr 2. W związku ze zmianami rozkładów jazdy linii tramwajowych, zmianie ulegną również godziny kursowania linii nr 201, 203 i 205 tzw. dowozowych do tramwaju.

Wraz z opisanymi powyżej zmianami w trasach i rozkładach jazdy, wejdą w życie również zmiany przystankowe, które poprawią dostępność transportu zbiorowego. Utworzony zostanie nowy zespół przystankowy „Żołnierska” zlokalizowany na ul. Wyszyńskiego, w pobliżu skrzyżowania z ul. Żołnierską. Obejmował on będzie przystanki tramwajowe w obu kierunkach, przystanek autobusowy w kierunku ul. Pstrowskiego (peron wspólny z przystankiem tramwajowym) oraz przystanek autobusowy w kierunku al. Piłsudskiego za skrzyżowaniem. Powstanie również postulowany przez mieszkańców nowy przystanek „Pstrowskiego” na ul. Pstrowskiego w kierunku ul. Dworcowej – dla linii nr 116.

Z kolei mieszkańcy osiedla Nagórki będą mieli ułatwiony dostęp do komunikacji miejskiej za sprawą utworzenia przystanków tramwajowych „Murzynowskiego” w obu kierunkach oraz przystanków tramwajowych „Wańkowicza” i „Carrefour” po stronie osiedla.

Reasumując, od dnia 1 stycznia 2024 roku w układzie komunikacyjnym miasta funkcjonować będzie pięć linii tramwajowych, które wciągu roku wykonają około 1,5 mln kilometrów – tj. o ponad 0,7 mln więcej niż w 2023 roku oraz 34 linie autobusowych, które wykonają około 7,5 kilometrów – o blisko 0,4 mln mniej niż w 2023 roku.

W sumie, w 2024 roku w całej sieci komunikacyjnej wszystkie pojazdy wykonają około 9 mln kilometrów. W porównaniu do lat poprzednich, w tym również okresu sprzed pandemii, jest to największa w historii liczba zaplanowanych kilometrów, które służyć mają na rzecz naszych pasażerów.

Źródło: UM Olsztyna

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*