
Obwodnica Olsztyna i Dywit coraz bliżej realizacji
Dziś (12.03), z udziałem przedstawicieli samorządów, odbyło się posiedzenie Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (ZOPI), na którym został wskazany preferowany do realizacji wariant obwodnicy Olsztyna i Dywit w ciągu DK51.
Na poprzednim etapie prac projektowych (Studium korytarzowe) przeanalizowano dwa korytarze przebiegu obwodnicy po zachodniej oraz wschodniej stronie Olsztyna. Decyzją ZOPI, którego posiedzenie odbyło się w lutym 2023 r., do dalszych prac projektowych w ramach Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) wybrano trzy warianty w korytarzu zachodnim (W1, W2 oraz W4). ZOPI, na podstawie przeprowadzonych w ramach STEŚ analiz wielokryterialnych wybrał najkorzystniejszy wariant obwodnicy, który zostanie wskazany we wniosku o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU) jako wariant rekomendowany. Wniosek o DŚU GDDKiA złoży do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie po uzupełnieniu dokumentacji o ustalenia z dzisiejszego posiedzenia ZOPI.
Decyzja ZOPI
Ostatecznie jako rekomendowany wskazano wariant W2 w korytarzu zachodnim. Ma on długość 15 km. Początek obwodnicy zlokalizowany jest na końcu obwodnicy Spręcowa. Natomiast jej koniec przewidziany jest na terenie gminy Gietrzwałd, na drodze krajowej nr 16, w okolicach istniejącego skrzyżowania z ul. Sielską w pobliżu m. Kudypy.
Planowana obwodnica Olsztyna i Dywit stanowić będzie część drogi krajowej nr 51 i dopełni układ drogowy, który powstał po zrealizowaniu drogi ekspresowej S51 oraz obwodnicy południowej w ciągu DK16. Droga krajowa nr 51 jest jednym z najważniejszych szlaków komunikacyjnych w województwie warmińsko-mazurskim, który komunikuje takie miejscowości jak Bartoszyce, Lidzbark Warmiński, Dobre Miasto, Dywity, Olsztyn i Olsztynek. W rejonie węzła Kudypy na przebudowywanym odcinku drogi krajowej nr 16 przewidzieliśmy rezerwę terenu pod budowę Obwodu Utrzymania Drogi (OUD). OUD stanowi zaplecze techniczne i osobowe dla kompleksowej obsługi technicznej oraz utrzymania obwodnicy.
Dalsze prace
W II połowie 2025 r. GDDKiA planuje złożenie wniosku o wydanie DŚU w wybranym przez ZOPI wariancie. Po uzyskaniu tej decyzji przystąpi do wykonania Koncepcji programowej dla wskazanego w DŚU wariantu, tj. projektu szczegółowych rozwiązań technicznych oraz badań geologicznych podłoża gruntowego. Będzie to podstawą do ogłoszenia przetargu na budowę obwodnicy. W IV kwartale 2027 r. planowane jest przeprowadzenie procedury przetargowej w celu wyboru wykonawcy zadania w systemie Projektuj i buduj. Roboty budowlane planowane są na lata 2029-2031.
Cel inwestycji
- przejęcie ruchu tranzytowego z obecnego, obciążonego ruchem miejskim układu ulic, położonego wśród gęstej zabudowy mieszkaniowej,
- poprawa przepustowości i warunków ruchu na sieci dróg w Olsztynie i Dywitach,
- poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego,
- poprawa warunków życia mieszkańców Olsztyna i Dywit,
- dopełnienie układu drogowego, który powstał po zrealizowaniu drogi ekspresowej S51 oraz południowej obwodnicy w ciągu drogi krajowej nr 16,
- zwiększenie atrakcyjności gospodarczej Olsztyna i okolic.
Program budowy obwodnic
Budowa obwodnicy Olsztyna jest jednym z pięciu zadań z rządowego Programu budowy 100 obwodnic w woj. warmińsko-mazurskim. Od sierpnia 2022 r. kierowcy omijają już centrum Smolajn, na etapie realizacji jest obwodnica Gąsek w ciągu DK65, a do 2030 r. powstaną obwodnice Pisza w ciągu DK63 i DK58 oraz Szczytna w ciągu DK53, DK57 i DK58 (obie są na etapie opracowywania Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej).
Na liście rezerwowej jest obwodnica Dobrego Miasta w ciągu DK51, dla której w listopadzie 2022 r. podpisaliśmy umowę na opracowanie dokumentacji przygotowawczej. Kosztami jej opracowania podzielimy się z gminą Dobre Miasto.