Mieszkańcy Olsztyna ocenili pracę Urzędu Miasta
Dwutygodnik „Wspólnota” zbadał jak oceniane są urzędy największych polskich miast przez mieszkańców. Urząd Miasta Olsztyna zajął pierwsze miejsce w kategorii przyjaznych mieszkańcom godzin pracy urzędu oraz w kategorii pozytywnych opinii o pracy.
Na początku grudnia 2013 roku firma Question Mark Biuro Badań Społecznych przeprowadziła na zlecenie samorządowego miesięcznika „Wspólnota” badanie satysfakcji mieszkańców miast z jakości usług świadczonych przez urzędy miejskie. Pod lupę zostało wziętych 18 miast o randze wojewódzkiej – w przypadku dwóch województw uznana została ich dwustoliczność: było to woj. kujawsko-pomorskie z Bydgoszczą i Toruniem oraz lubuskie z Zieloną Górą i Gorzowem Wielkopolskim.
Badanie odbyło się w dzień roboczy, w godzinach przedpołudniowych i w okolicy południa, przed budynkiem urzędu miasta. Ankieterzy stali na ulicy i przepytywali osoby, które wyszły z urzędu. Respondenci musieli spełnić łącznie dwa podstawowe warunki: nie są pracownikami urzędu miasta i w 2013 r. załatwiali w urzędzie miasta co najmniej jedną sprawę (osobiście, telefonicznie lub z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej). Analizie poddano odpowiedzi 30 pełnoletnich osób z każdego miasta.
Mieszkańcy oceniali zarówno pracę urzędników, jak i sam urząd. Wypełniali ankietę, odpowiadając na 10 szczegółowych pytań. Dotyczyły one stopnia zadowolenia z kontaktu z urzędem, kompetencji i zaangażowania pracowników, czasu, jaki trzeba poświęcić na załatwienie sprawy, możliwości wcześniejszego umówienia się na wizytę. Mieszkańcy oceniali także warunki, w jakich czeka się na spotkanie z urzędnikiem, godziny pracy urzędów, nowoczesność budynków, dostępność oraz jakość stron internetowych. A na zakończenie deklarowali, czy będą się pozytywnie o swoim ratuszu wypowiadać w rozmowach z innymi osobami.
W każdym przypadku mieszkańcy mogli przyznać swemu urzędowi od 0 do 10 punktów („dziesiątka” była najwyższą notą), z tym że odpowiedź „nie wiem” także dawała 0 punktów. Do stworzenia rankingu wystarczyło więc zsumować punkty przyznane przez spełniających warunki próby respondentów.
Miejsca zajęte przez Urząd Miasta w Olsztynie:
1. Satysfakcja z załatwienia sprawy w urzędzie – pkt. 7.97 – miejsce 8
2. Czas poświęcony na załatwienie sprawy – pkt. 8,57 – miejsce 3
3. Poziom kompetencji urzędników – pkt. 8,83 – miejsce 3
4. Poziom zaangażowania urzędników – pkt. 8,83 – miejsce 3
5. Możliwość wcześniejszego ustalenia terminu wizyty – pkt. 3,67 – miejsce 10
6. Komfort oferowany petentom podczas załatwiania spraw: możliwość zakupu kawy czy herbaty w automacie, dostępność wody z dystrybutora, dostępność bankomatu itp. – pkt. 2,20 – miejsce 18
7. Godziny pracy urzędu – pkt. 9,07 – miejsce 1
8. Nowoczesność budynku – pkt. 8,03 – miejsce 5
9. Dostępność i jakość strony internetowej – pkt. 6,00 – miejsce 6
10. Szansa, że w rozmowach towarzyskich mieszkaniec będzie pozytywnie wypowiadał się na temat pracy swojego urzędu. – pkt. 8,50 – miejsce 1
W najważniejszych kategoriach zajmujemy miejsca w pierwszej trójce, co świadczy, że jesteśmy na dobrej drodze. Cieszę się, że nasi mieszkańcy są wspaniałymi ambasadorami Olsztyna. To nas zobowiązuje do nieustających starań – powiedziała sekretarz miasta Hanna Mikulska-Bojarska
Klasyfikacja generalna:
Miejsce | Miasto | Suma punktów |
1 | Szczecin | 2341 |
2 | Poznań | 2261 |
3 | Gdańsk | 2192 |
4 | Bydgoszcz | 2166 |
5 | Kraków | 2156 |
6 | Olsztyn | 2150 |
7 | Kielce | 2073 |
8 | Wrocław | 2065 |
9 | Katowice | 2034 |
10 | Zielona Góra | 1923 |
11 | Toruń | 1896 |
12 | Warszawa | 1877 |
13 | Rzeszów | 1874 |
14 | Opole | 1856 |
15 | Gorzów | 1810 |
16 | Łódź | 1706 |
17 | Białystok | 1359 |
18 | Lublin | 1285 |