Kolejowe plany rządu dla Warmii i Mazur
W piątek na stronach Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju pojawił się projekt Krajowego Programu Kolejowego. Wśród przewidzianych na nową perspektywę unijną inwestycji są ważne szlaki kolejowe Warmii i Mazur.
– Dyskutując o dostępności komunikacyjnej regionu nie możemy mówić tylko o infrastrukturze drogowej, ale musimy pamiętać także o kolei i dostępie do sieci internetowych – mówi Jacek Protas. – Tak jak zapowiadaliśmy Unia Europejska w nowej perspektywie stawia mocno na kolej. Widać to także w planach rządowych dla naszego regionu. W najbliższych latach kilka szlaków kolejowych w naszym województwie czeka gruntowny remont.
Wśród linii wytypowanych do modernizacji w pierwszej kolejności są odcinki Działdowo-Nidzica-Olsztyn oraz Szczytno-Pisz-Ełk (program Polska Wschodnia), Olsztyn-Braniewo (RPO 2014-2020), Jabłonowo-Iława-Olsztyn-Korsze (inwestycja własna budżetu państwa).
Do 11 sierpnia 2015 r. trwać będą konsultacje publiczne projektu uchwały Rady Ministrów w sprawie ustanowienia Krajowego Programu Kolejowego do 2023 roku.
Krajowy Program Kolejowy do 2023 roku stanowi odpowiedź na wyzwania związane z przyjęciem przez Unię Europejską oraz Polskę ambitnych celów w zakresie infrastruktury kolejowej i zapewnienia dzięki niej zrównoważonego rozwoju gospodarczego.
KPK określa zadania inwestycyjne obejmujące infrastrukturę kolejową zarządzaną przez PKP Polskie Linie Kolejowe. Program zakłada maksymalne wykorzystanie środków UE na sfinansowanie projektów w ramach: Programu Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020, instrumentu „Łącząc Europę” (Connecting Europe Facility – CEF), Programu Polska Wschodnia na lata 2014-2020 oraz Regionalnych Programów Operacyjnych na lata 2014-2020. Oprócz środków unijnych, na sfinansowanie programu zostaną przeznaczone także środki własne PKP PLK SA oraz publiczne środki krajowe.
Główny cel KPK obejmuje wzmocnienie roli transportu kolejowego w zintegrowanym systemie transportowym kraju przez stworzenie spójnej i nowoczesnej sieci linii kolejowych. Przyjęty cel główny wynika bezpośrednio z zapisów „Strategii Rozwoju Transportu do 2020 r. (z perspektywą do 2030 r.)” w zakresie dotyczącym transportu kolejowego. Cele szczegółowe obejmują: wzmocnienie efektywności transportu kolejowego, zwiększenie bezpieczeństwa funkcjonowania transportu kolejowego oraz poprawę jakości w przewozach pasażerskich i towarowych.