Polecane artykuły

Jak wygląda szkolenie na uprawnienia do prowadzenia motorówki?

Kiedy lubisz spędzać czas na wodzie, w pewnym momencie przychodzi taka myśl, by zrobić sobie uprawnienia do prowadzenia motorówki. Przecież pływanie taką motorówką nie może być trudne ani nie wymaga znajomości matematyki. Wystarczy tylko trochę czasu poświęcić na naukę teorii oraz może trochę więcej na praktykę.

Czy na wszystkie motorówki potrzebne są uprawnienia? Jakie warunki trzeba spełnić by je otrzymać?

Nasze prawo pozwala na poruszanie się motorówkami, której moc silnika jest mniejsza niż 10kW bez uprawnień. Jeśli długość kadłuba nie przekracza 13 metrów, moc silnika może wynosić do 75kW, lecz prędkość maksymalna musi być ograniczona do 15 km/h. Jeśli chcemy pływać większymi jednostkami niż 10kW, to musimy już mieć odpowiednie uprawnienia. Kurs na podstawowy stopień, jakim jest sternik motorowodny, może rozpocząć osoba, która ukończyła 14 lat za zgodą rodzica lub opiekuna prawnego po uiszczeniu opłaty za kurs, którego koszt zależy od punktu, w którym się ten kurs przechodzi. Trzeba pamiętać, że osoby, które nie ukończyły lat 16, mogą pływać jedynie motorówkami do 60kW. Aby pływać jednostkami większymi, należy mieć patent motorowodnego sternika morskiego. Aby go zdobyć trzeba mieć ukończone 18 lat, odbyć przynajmniej 2 rejsy po wodach morskich (min. 200 godzin żeglugi) oraz zdać egzamin z wymaganej wiedzy i umiejętności.

Szczegółowe informacje znajdziesz na stronie: https://www.blekitnypiotrus.pl/

Jak wygląda szkolenie?

Szkolenie na uprawnienia do prowadzenia motorówki podzielone jest na część teoretyczną oraz praktyczną. Część teoretyczna powinna obejmować budowę łodzi motorowych, meteorologie, przepisy żeglugowe, locje i nawigację, ratownictwo, jak się zachowywać na wodzie, mechanikę oraz napędy. Praktyczna część to oczywiście jak się uruchamia i wyłącza silnik, wykonywanie cyrkulacji i pływania po prostej, podejście i odejście od brzegu lub pomostu, manewrowanie na wolnej prędkości oraz w ślizgu, operowanie gazem, manewr człowiek za burtą, podstawy cumowania i kotwiczenia oraz podstawowe węzły do cumowania łodzi. 

Przebieg egzaminu

Po ukończeniu kursu należy zdać egzamin państwowy. Składa się on tak samo, jak kurs z części teoretycznej oraz z praktycznej. Część teoretyczna trwa 90 minut i składa się z 75 pytać jednokrotnego wyboru. Aby egzamin teoretyczny został uznany za zdany, należy odpowiedzieć poprawnie na minimum 65 pytań. W odróżnieniu od egzaminu na prawo jazdy, pytania teoretyczne na uprawnienia do prowadzenia motorówki nie są dostępne publicznie. Egzamin praktyczny musi odbyć się na akwenie z pomostem, do którego osoba egzaminowana będzie mogła zacumować. W trakcie trwania egzaminu oceniana będzie umiejętność manewrowania łodzią, wydawanie komend załodze, przeprowadzanie zadań bosmańskich oraz cumowanie. Jeśli egzaminowany popełni błąd, ma możliwość powtórzenia zadania. Po zdaniu części teoretycznej i praktycznej kursant otrzymuje licencje wydawaną przez Polski Związek Motorowodny i Narciarstwa Wodnego obowiązującą na wodach RP oraz na wodach międzynarodowych.

 

Artykuł zewnętrzny

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*