Wiadomości

Hiszpańska firma FCC Construcción odpowiada na zarzuty ratusza

Hiszpańska Firma FCC Construcción przedstawiła swoje stanowisko dotyczące obecnej sytuacji kontraktu na budowę linii tramwajowej w Olsztynie. Wykonawca twierdzi, że winę za całą sytuacje ponosi Urząd Miasta a decyzja o odstąpieniu od kontraktu została podjęta bezpodstawnie i jest nieskuteczna. Wykonawca jest gotów nawet udowodnić to przed sądem.

„Informacje prasowe były głównie oparte na wypowiedziach osób reprezentujących wyłącznie jedną ze stron czyli Urząd Miasta” – czytamy w materiale przesłanym przez władze spółki. „Publikowane materiały często zawierały informacje nt. kontraktu nie mające odzwierciedlenia w rzeczywistości, a w dużej mierze krzywdzące dla Wykonawcy. W tej sytuacji firma FCC postanowiła odstąpić od swej zwykłej polityki niekomentowania informacji prasowych oraz zabrać głos w tej sprawie. Czujemy się bowiem w obowiązku poinformować mieszkańców Olsztyna o rzeczywistym przebiegu realizacji kontraktu dotyczącego budowy tramwaju i zapewnić, że ani dotychczasowe opóźnienia, ani dalsze kłopoty i chaos, który może wywołać nieuprawniona próba odstąpienia od Kontraktu nie zostały spowodowane przez nas.

FCC Construccion przystępując do realizacji kontraktu w czerwcu 2011 roku zapewniła wszelkie niezbędne środki i była gotowe do zakończenia inwestycji w terminach umownych. Należy podkreślić, iż kontrakt na budowę linii tramwajowej został zawarty w formule „projektuj i buduj”, a więc nie można mówić tylko o braku zaawansowania robót budowlanych, zapominając o prowadzonych pracach projektowych. Opóźnienia w realizacji wynikają z braku zdecydowania Urzędu Miasta co do ostatecznego kształtu linii tramwajowej oraz nieskoordynowanego działania poszczególnych jednostek Urzędu Miasta. Już na samym początku realizacji Kontraktu wystąpiły problemy projektowe będące skutkiem działań lub zaniechań Zamawiającego.

Przez ponad 2 lata Urząd Miasta, nie biorąc pod uwagę daleko idących konsekwencji przedstawiania różnych nowych żądań wobec Wykonawcy, wprowadzał liczne zmiany do przedmiotu zamówienia, co spowodowało 10-miesięczneopóźnienie w realizacji prac projektowych. Na początku tego roku, na prośbę Wykonawcy, Urząd Miasta dokonał zmiany na stanowisku kierownika Jednostki Realizującej Projekt odpowiedzialnej za inwestycję tramwajową. Ta zmiana spowodowana była przede wszystkim świadomością Urzędu Miasta, że do opóźnień doprowadził brak reakcji Urzędników na mnożące się żądania swojego własnego personelu, które wykraczały poza zakres przedmiotu zamówienia realizowanego przez naszą firmę np: zaprojektowanie i wybudowanie dodatkowych łącznic, dodatkowych zatok autobusowych, parkingu przy Hali Urania w rejonie ulicy Obiegowej; wybudowanie i zaprojektowanie dodatkowego pasa ruchu na wiadukcie w ciągu ulicy Żołnierskiej; wybudowanie podwójnego torowiska na ulicy Tuwima oraz zmiana lokalizacji przebiegu linii tramwajowej wzdłuż tej ulicy; zaprojektowanie i wykonanie dodatkowych robót związanych z przebudową sieci, energetycznych, cieplnych, wodociągowych, kanalizacyjnych, gazowych i teletechnicznych.

Pomimo tak dużych opóźnień w uzgodnieniu dokumentacji projektowej z Zamawiającym i podmiotami za które Zamawiający odpowiada, FCC zwróciło się do Zamawiającego o wydłużenie terminu zakończenia kontraktu jedynie o 4 miesiące. Odpowiedzią Urzędu Miasta były groźby odstąpienia od umowy z powodu braku możliwości dotrzymania terminu kontraktowego. Wbrew doniesieniom prasowym FCC postępowała zgodnie z poleceniami Inżyniera Kontraktu i Zamawiającego, a jedynie odmówiła m.in. przygotowania nierealnych harmonogramów robót czy przyjęcia na siebie wyłącznej winy za opóźnienia.

Naszym zdaniem decyzja Zamawiającego o odstąpieniu od Kontraktu została podjęta bezpodstawnie, jest nieskuteczna, a FCC gotowa jest udowodnić to przed sądem. Należy podkreślić, iż już sama próba odstąpienia od umowy niesie za sobą wiele negatywnych konsekwencji, przede wszystkim finansowych, w tym ryzyko utraty dofinansowania ze środków UE, a także widmo przedłużających się utrudnień dla mieszkańców Olsztyna. Zapewne należy się liczyć z rozpisaniem nowych przetargów dla tego Kontraktu, do tego dojdą koszty postępowania sądowego w związku z nieskutecznym rozwiązaniem Umowy, z którymi będzie się musiał zmierzyć Ratusz.

 

Szczegółowe informacje dotyczące powodów opóźnienia prac projektowych w poszczególnych obszarach przedstawione przez firmę FCC:

  1. Zajezdnia Tramwajowa – W tej sprawie przez prawie rok trwały dyskusje z odpowiednimi jednostkami wskazanymi przez Zamawiającego (JRP V, MPK, ZKM, MZDiM) odpowiedzialnymi za uzgodnienie koncepcji projektowej zajezdni. Rok po podjęciu decyzji odnośnie lokalizacji zajezdni (prawie dwa lata od rozpoczęcia projektu) Wykonawca złożył projekt przygotowany na podstawie rozwiązania wybranego przez Zamawiającego. Jednak w dalszym ciągu brak jest decyzji Zamawiającego odnośnie ostatecznego kształtu zajezdni tramwajowej i pozwolenia na budowę.
  2. Szerokość torowiska – Dopiero rok po rozpoczęciu prac projektowych, Zamawiający udzielił Wykonawcy informacji dotyczącej parametrów technicznych taboru. Zmianie uległa szerokość torowiska, a fakt ten wymusił na Wykonawcy konieczność zupełnego przeprojektowania wykonanej już wcześniej dokumentacji projektowej, co spowodowało wielomiesięczne opóźnienie inwestycji.
  3. Rezerwa terenowa pod torowisko na ulicy Płoskiego – Na odcinku wzdłuż nowej ulicy Płoskiego Wykonawca był zobowiązany wybudował tramwaj na przygotowanym przez Zamawiającego nasypie. W związku z faktem, że roboty wykonane przez Zamawiającego obarczone były wadą wykonawczą (brak miejsca na wybudowanie torowiska) Wykonawca musiał wykonać dodatkowe zadania polegające na przeprojektowaniu całej konstrukcji torowiska.
  4. Rezerwa terenowa, którą Urząd Miasta pozostawił pod torowisko na ulicy Witosa – Kolejny przykład problemów projektowych spowodowanych przez Zamawiającego to kwestia rezerwy terenowej na wykonanie torowiska w ciągu ulicy Witosa. Najbardziej wyrazisty problem dotyczy budynku usytuowanego przy ulicy Witosa, na który Urząd Miasta wydał pozwolenie na budowę nie zostawiając praktycznie przestrzeni dla torowiska. W efekcie balkony tego budynku usytuowane będą praktycznie nad siecią trakcyjną.
  5. Projekty przystanków tramwajowych oraz układ drogowy – Największe nawarstwienie problemów projektowych spowodowanych przez Zamawiającego miało miejsce podczas fazy uzgodnień z MZDiM i ZKM w zakresie projektowania przystanków tramwajowych oraz układu drogowego. Przez ponad rok wspomniane podmioty podległe Urzędowi Miasta w procesie uzgodnień wielokrotnie zmieniały zdanie odnośnie zaproponowanych przez Wykonawcę rozwiązań projektowych. Pojawiały się nowe prośby i żądania, wielokrotnie po wielu miesiącach uzgodnień wracano do pierwotnych założeń wskazanych przez Wykonawcę. Przykładem mogą być ulice Sikorskiego czy Kościuszki, gdzie powstało ponad trzydzieści wersji projektu.
  6. Likwidacja nowego chodnika i przebudowa nowo wykonanej infrastruktury w ciągu ulicy Tuwima – Odpowiedzialność Zamawiającego (Urząd Miasta) za problemy z realizacją inwestycji potwierdza decyzja dotycząca lokalizacji linii tramwajowej w ciągu ulicy Tuwima. Wg planów sytuacyjnych (przekazanych Wykonawcy w ramach dokumentów przetargowych) linia tramwajowa przebiegała równolegle, obok istniejącego chodnika oraz ścieżki rowerowej. Wykonawca wykonał projekt linii tramwajowej ulicy Tuwima zgodnie z koncepcją, nie naruszając nowo wybudowanego chodnika oraz nowej ścieżki rowerowej, nie ingerując w infrastrukturę podziemną. Zamawiający zmienił zdanie i zażądał zmiany projektu, przesuwając linię tramwajową w miejsce chodnika oraz ścieżki rowerowej, wymuszając tym samym konieczność wprowadzenia zmiany w układzie sieci podziemnych. W efekcie wydłużyło to prace projektowe, oraz znacznie zwiększyło koszt wykonania inwestycji na tym odcinku. Rozbiórka elementów tej ulicy, których wartość wynosi ok. 2 mln złotych, oraz przebudowa sieci, których wartość wynosi 2 mln zł (w sumie 4 mln złotych) nastąpiła na wyraźne życzenie Zamawiającego.
  7. Linia tramwajowa w ciągu ulicy Piłsudskiego w stronę Wysokiej Bramy – kolejnym dowodem na odpowiedzialność Zamawiającego za spowodowanie opóźnień jest brak możliwości ustalenia przebiegu linii tramwajowej w ciągu ulicy Piłsudskiego. Pomimo upływu ponad 2 lat realizacji Kontraktu Wykonawca z przyczyn dotyczących Zamawiającego nie może nawet uzgodnić koncepcji lokalizacji linii tramwajowej na tej ulicy.

fot. tramwaje.olsztyn.eu

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*