Wiadomości

Główny Inspektorat Transportu Drogowego ujawnił lokalizacje odcinkowego pomiaru prędkości

Główny Inspektorat Transportu Drogowego opublikował listę dróg, gdzie między specjalnymi bramkami mierzona będzie prędkość. Na opublikowanej liście znalazły się dwa odcinki dróg z naszego województwa.

Główny Inspektorat Transportu Drogowego opublikował listę dróg, gdzie zamontowane zostaną urządzenia do odcinkowego pomiaru prędkości. Bramownice obejmą 29 odcinków dróg krajowych. W zależności od miejsca prędkość będzie kontrolowana na długości od 2 do 7 kilometrów.

Na opublikowanej przez GITD liście lokalizacji znalazły się dwie drogi województwa warmińsko-mazurskiego. Odcinkowym pomiarem prędkości objęty zostanie 12,7 km odcinek drogi nr 16 Olsztyn-Gietrzwałd oraz 5,83 km odcinek drogi nr 59 – Mrągowo.

Wjazd w strefę objętą odcinkowym pomiarem prędkości oznaczany będzie niebieskimi tablicami – takimi jak w przypadku zwykłych fotoradarów stacjonarnych. System ma ruszyć na przełomie 2014 i 2015 roku.

Działanie urządzenia polega na rejestrowaniu czasu wjazdu samochodów w strefę pomiaru i wyjazdu z niej. Na podstawie tych danych system oblicza średnią prędkość. Jeśli będzie ona wyższa od dozwolonej na danym odcinku, do właściciela sfotografowanego pojazdu trafi przesyłka z propozycją przyjęcia mandatu lub wskazania sprawcy wykroczenia.

Pełna lista lokalizacji, które zostaną objęte odcinkowym pomiarem prędkości wraz z długością kontrolowanego fragmentu drogi. Na szaro zaznaczone są lokalizacje rezerwowe.

odcinkowy-pomiar-predkosci

Podstawowymi kryteriami branymi pod uwagę w typowaniu odcinków, na których zainstalowane zostaną urządzenia rejestrujące były: stan bezpieczeństwa (wybierano miejsca charakteryzujące się szczególnym zagrożeniem dla bezpieczeństwa ruchu drogowego, z uwzględnieniem zdarzeń spowodowanych niedostosowaniem prędkości przez kierujących pojazdami), warunki techniczne dla urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i ich umieszczania na drogach publicznych, jednolite limity prędkości na całej długości odcinka, a także brak większych skrzyżowań w obrębie planowanej instalacji.

Dodatkowo z uwagi na wymagania wynikające z projektu „Budowa centralnego systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym” finansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, jednym z kryteriów było zlokalizowanie odcinków i miejsc objętych nadzorem wyłącznie na drogach krajowych zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.

W typowaniu lokalizacji pomocne było opracowanie przygotowane na zlecenie GITD przez specjalistów z Politechniki Gdańskiej oraz Politechniki Krakowskiej pod tytułem „Analiza wieloczynnikowa prowadzącą do wytypowania listy miejsc szczególnie niebezpiecznych, w których wskazana jest instalacja stacjonarnych urządzeń rejestrujących, urządzeń służących do kontroli wjazdu na czerwonym świetle oraz urządzeń do odcinkowego pomiaru prędkości”, które stanowiło doskonałą bazę metodologiczna służącą ostatecznemu ustaleniu miejsc i odcinków dróg na których zostaną zainstalowane urządzenia rejestrujące.

Źródło: GITD/własne

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

*