Cztery nowe linie autobusowe w regionie
W poniedziałek (28.06) w siedzibie Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Wojewódzkiego w Olsztynie odbyło się podpisanie umów związanych z dofinansowaniem Wojewódzkich Autobusowych Linii Komunikacyjnych ze środków Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych.
Podpisy pod umową złożyli przedstawiciele samorządu województwa: marszałek Gustaw Marek Brzezin oraz wicemarszałek Marcin Kuchciński. Z kolei Warmińsko-Mazurski Urząd Wojewódzki w Olsztynie reprezentował wojewoda Artur Chojecki.
Oznacza to, że w najbliższym czasie ruszy pilotażowe przedsięwzięcie Wojewódzkich Autobusowych Linii Komunikacyjnych.
– Łączny szacowany koszt tej inwestycji to 1,3 mln zł – tłumaczy Gustaw Marek Brzezin, marszałek województwa. – W budżecie województwa zarezerwowaliśmy 550 tys. zł na uruchomienie tych połączeń, resztę kosztów pokryje dotacja rządowa oraz zysk ze sprzedaży biletów. Na jutrzejszej sesji sejmiku radni będą głosować w tej sprawie. Przewoźnicy już są wybrani, ich oferty są korzystne. Dążymy do tego, by z początkiem lipca uruchomić połączenia. Jesteśmy po planowaniu rozkładów jazdy – sześć kursów dziennie dopasowaliśmy w taki sposób, by można było dojeżdżać do m.in. do pracy czy węzłów przesiadkowych, by kontynuować podróż.
Początkowo połączenia będą realizowane na czterech trasach:
– Braniewo-Orneta (długość trasy: 47 km, koszt uruchomienia i funkcjonowania tej linii do końca 2021 roku wynosi 300 tys. zł),
– Gołdap-Olecko-Ełk (74 km, koszt: 475 tys. zł),
– Iława-Lubawa-Nowe Miasto Lubawskie (37,3 km, koszt: 240 tys. zł),
– Węgorzewo-Harsz-Pozezdrze-Kruklanki-Giżycko (41 km, koszt: 260 tys. zł).
Podczas planowania tras pilotażowych brane były pod uwagę cztery czynniki: brak dostępu do kolei, słabo rozwinięte połączenia komercyjne lub ich całkowity brak, stworzenie możliwości dotarcia do większych węzłów komunikacyjnych oraz potrzeby zgłaszane przez samorządy lokalne.