Wiadomości z regionu

Rozmowy o przyszłości mazurskiej linii kolejowej

W Mrągowie odbyło się spotkanie zorganizowane przez Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, poświęcone przyszłości linii kolejowej nr 223 Czerwonka–Mrągowo–Ełk.

Uczestniczyli w nim przedstawiciele lokalnych samorządów, spółek z grupy PKP, Ministerstwa Obrony Narodowej oraz przewoźnicy kolejowi. Tematem rozmów były możliwości modernizacji infrastruktury i przywrócenia ruchu pasażerskiego na trasie, na której pociągi przestały kursować w 2010 roku.

 

Rozmowy z PKP PLK na temat tej linii prowadzimy już od kilku miesięcy. Dzisiejsze spotkanie to kolejny krok w tym dialogu i okazja do określenia realnego harmonogramu działań – podkreśliła Katarzyna Sobiech, wicemarszałkini województwa. Silny głos zabrzmiał także ze strony samorządów lokalnych. Przedstawiciele Mrągowa, Orzysza i Ełku jednomyślnie wskazali, że przywrócenie połączeń kolejowych jest niezbędne i zapowiedzieli współpracę przy realizacji tego przedsięwzięcia.

 

Rafał Banaszkiewicz, pełnomocnik zarządu PKP PLK S.A., przedstawił wstępny scenariusz działań. Zakłada on etapowe przywracanie przejezdności linii. – W pierwszym kroku możliwe byłoby wznowienie połączeń do Mrągowa. Modernizacja torów wymagałaby nakładów rzędu ok. 35 mln zł, co pozwoliłoby na uruchomienie regionalnego ruchu pasażerskiego podsumowuje przedstawiciel PKP PLK S.A. Według deklaracji PKP PLK prace te mogłyby zakończyć się do końca 2026 roku. Kolejne etapy obejmowałyby sukcesywne podnoszenie parametrów linii oraz wydłużanie jej do Orzysza i dalej do Ełku.

Według wstępnych planów – połączenia pasażerskie do Mrągowa można będzie wznowić wraz ze startem nowej umowy na obsługę przewozów kolejowych w regionie. Obecnie obowiązujący kontrakt z Polregio wygasa z końcem 2026 roku. Kolejny operator, wyłoniony w przetargu, miałby więc szansę zostać tym, który po ponad 15 latach przerwy przywróci pociągi do Mrągowa. Przypomnijmy, że ruch pasażerski na tej linii został zawieszony z powodu złego stanu technicznego torów. Realnym scenariuszem jest uruchomienie pierwszych połączeń do Mrągowa od połowy 2027 roku.