Ekotransport z dofinansowaniem
Stolica Warmii i Mazur jest pierwszym miastem powyżej 100 tys. mieszkańców, które podpisało umowę z naboru niekonkurencyjnego w programie Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021-2027.
Poprawa jakości transportu zbiorowego, lepsze zagospodarowanie przestrzeni publicznej, dbałość o środowisko – to najważniejsze elementy tego projektu. Pierwsze działania zostały zaplanowane na czwarty kwartał tego roku.
– Ekologiczny i sprawny transport zbiorowy to kierunek, od którego nie ma odwrotu – mówi prezydent Olsztyna, Robert Szewczyk. – Coraz bardziej zatłoczone i zanieczyszczone miasta przestają być atrakcyjnymi do życia. Aby odwrócić ten trend, należy podjąć wszelkie działania, by przywrócić przestrzeń mieszkańcom, zadbać o otaczające ich środowisko oraz ułatwić codzienne funkcjonowanie.
Olsztyn konsekwentnie stawia na dobrze funkcjonujący i ekologiczny transport zbiorowy.
– Nasza flota wkrótce powiększy się o 20 elektrycznych autobusów – mówi prezes Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego, Jerzy Roman. – Rozbudujemy też zajezdnię zlokalizowaną przy ulicy Sikorskiego tak, by na której będziemy mieli możliwość dostosowania infrastruktury do użytkowania takich pojazdów.
Niezbędna będzie także przebudowa niektórych pętli, między którymi będą kursować elektryczne autobusy.
– Przebudujemy łącznie sześć pętli oraz wybudujemy dwie nowe – mówi dyrektor Zarządu Dróg, Mostów i Zieleni Marcin Szwarc. – Dodatkowo powstanie kilka nowych przystanków na trasach autobusów. Zadbamy też o zieleń w ich okolicy.
W projekcie jest także kupno sześciu nowych składów tramwajów.
– Ten rodzaj transportu cieszy się w naszym mieście ogromnym zainteresowaniem – mówi zastępczyni prezydenta, Justyna Sarna-Pezowicz. – W porannym szczycie musimy nawet dublować pojazdy, by wszyscy podróżni mogli pojechać. Najpóźniej na początku lipca złożymy wniosek o dofinansowanie kupna tych wozów z Krajowego Planu Odbudowy.
Wartość projektu to prawie 297,5 mln złotych. Dofinansowanie wydatków kwalifikowanych jest na poziomie 85 proc. (prawie 129 mln złotych). Zakończenie rzeczowej realizacji zadania jest zaplanowane na maj 2027 roku.
Najważniejsze zadania wchodzące w skład projektu:
* Rozbudowa zajezdni autobusowej wraz z budową budynku warsztatowo-socjalnego przy al. Sikorskiego w celu zapewnienia miejsca do bazowania i obsługi wykorzystywanego taboru
* Zakup sześciu tramwajów (koszt niekwalifikowalny)
* Zakup autobusów zeroemisyjnych wraz z ładowarkami
* Rozbudowa Inteligentnego Systemu Transportowego (ITS)
* Przebudowa pętli autobusowej Jakubowo (Parkowa),
* Przebudowa pętli autobusowej Osiedle Mazurskie (Pstrowskiego),
* Przebudowa pętli autobusowej Witosa,
* Przebudowa pętli autobusowej Dajtki (Zbożowa),
* Przebudowa pętli autobusowej Redykajny,
* Budowa pętli autobusowej przy ul. Bilitewskiego na osiedlu Generałów,
* Budowa pętli autobusowej Zielona Górka,
* Budowa przystanków autobusowych oraz przebudowa pętli autobusowej Nagórki,
* Budowa i przebudowa przystanków: Dworcowa-Towarowa, Limanowskiego-Wiadukt, Targowisko Miejskie,
* Przebudowa dojść pieszych do kluczowych przystanków komunikacji miejskiej wraz z elementami zieleni.