Wiadomości

Warmińsko-mazurska młodzież będzie szlifować kompetencje przyszłości

Samodzielne uczenie się, izolacja od ludzi i brak odpowiednich warunków do nauki w domu — według badania takie są trzy najczęściej zgłaszane przez młodzież trudności w ciągu 2 lat pandemii. Jednak najważniejszym zadaniem w nowym roku szkolnym jest zadbanie o odbudowę relacji międzyludzkich — widać to w badaniach i wskazują na to organizatorzy olimpiady Zwolnieni z Teorii, którzy od 19 do 30 września będą rozmawiać z uczniami w ponad 900 szkołach w ponad 150 miastach w całej Polsce w tym w województwie warmińsko-mazurskim w takich miastach jak Olsztyn, Elbląg, Mrągowo czy Giżycko. Wszystko po to, aby zachęcać nastolatków do działania i aktywnego rozwiązywania problemów, które widzą w swoim otoczeniu.

 

Badanie z kwietnia 2022 r. wśród psychologów i pedagogów szkolnych wskazuje, że w czasie edukacji w trybie zdalnym uczniom oprócz trzech wyżej wymienionych problemów najbardziej brakowało bezpośredniego kontaktu z koleżankami i kolegami z klasy czy szkoły – tak uważa 88% ankietowanych (źródło: Małe Charaktery, Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu). Powrót do szkoły może okazać się nie tylko wyczekiwany, ale i trudny pod kątem odświeżania starych znajomości czy poznawania nowych ludzi.

 

Wie to z pewnością nauczycielka, Olga Chilmanowicz z Technikum w Zespole Szkół Ponadpodstawowych nr 2 w Bartoszycach, która od 18 lat uczy prawa. – Na pewno część dzieci ma trudności z nawiązywaniem relacji, zwłaszcza po pandemii zmieniło się to na gorsze. Zastanawiam się, czy to nie takie pokolenie, bo wszechobecne smartfony i internet na pewno odgrywają w tym swoją rolę. Nauka zdalna też destrukcyjnie wpłynęła na umiejętności komunikacyjne i nawiązywanie relacji przez młodzież. Budowanie relacji jest bardzo ważne. Człowiek to istota stadna, w samotności jest nam trudniej, dlatego młodzi szukają pocieszenia w sieci. Tymczasem każdy potrzebuje kontaktu na żywo, każdy potrzebuje przyjaciela, powiernika i dobrej rozmowy. Tego nic nie zastąpi – mówi Olga Chilmanowicz i dodaje, że w tym roku stawia na odbudowanie relacji, wzbudzenie w uczniach samoakceptacji i poczucia własnej wartości. – Bardzo zależy nam, aby pokazać, że młodzi potrafią, nawet mimo przeciwności czy niepowodzeń. Zaobserwowałam, że młodzież obecnie szybko się poddaje, po jednym niepowodzeniu, dlatego trzeba wzmacniać w młodych ludziach świadomość tego, że mimo potknięć mogą dojść do celu, zrealizować marzenia – dodaje nauczycielka, której szkoła w zeszłej edycji zrealizowała 30 projektów społecznych, co stanowi rekord w regionie i dało pierwsze miejsce w Rankingu Szkół Zwolnieni z Teorii.

 

Łącznie w zeszłej edycji w województwie warmińsko-mazurskim zostało zrealizowanych ponad 70 projektów młodzieży. Liderami regionu jest młodzież ze szkół w Olsztynie i Bartoszycach. Między innymi nagrodzony projekt “BIOatmosfera”, który zrealizowali uczennice i uczniowie z liceum w Olsztynie. Projekt polegał na publikowaniu porad, jak ekologicznie i zgodnie z naturą żyć. Zespół prezentował wskazówki, jak małymi krokami dbać każdego dnia o planetę. Jak twierdzą przedstawiciele Fundacji Zwolnieni z Teorii, zainteresowanie działaniem społecznym w warmińsko-mazurskim rośnie. — To dla nas ważne, aby z roku na rok coraz więcej młodych ludzi było zainteresowanych działaniem społecznym, ponieważ z doświadczenia wiemy, że zespołowe działanie na rzecz dobra wspólnego wpływa pozytywnie nie tylko na dobrostan psychiczny uczniów, ale też budowanie relacji międzyludzkich. Te znajomości trwają latami — Mariusz Szerszeniewski z Fundacji Zwolnieni z Teorii i dodaje, że istotną rolę w tym działaniu mają nauczyciele.

 

Najczęściej czynnikiem motywującym do działania w olimpiadzie projektów społecznych jest nauczyciel czy nauczycielka, która wspierając swoich uczniów, pomaga ich na każdym kroku. Jak podają organizatorzy, już 20% liceów i techników w całej Polsce angażuje swoich uczniów w olimpiadę społeczną Zwolnieni z Teorii. By zachęcić dziesiątki tysięcy młodych ludzi do zrobienia własnego projektu społecznego z rówieśnikami 60 ambasadorów Zwolnionych z Teorii we wrześniu każdego roku jedzie w dwutygodniową trasę po całej Polsce. W tym roku ruszają 19 września, a w województwie warmińsko-mazurskim odwiedzą 12 miast: Działdowo, Lidzbark, Ełk, Pisz, Olecko, Elbląg, Olsztyn, Bartoszyce, Lidzbark Warmiński, Mrągowo, Kętrzyn i Giżycko.

 

Zwolnieni z Teorii to największa olimpiada projektów społecznych w Polsce, w której udział każdego roku biorą tysiące uczniów. Jej uczestnicy dobierają się w kilkuosobowe zespoły, określają problem społeczny, na który chcą odpowiedzieć i planują własny projekt społeczny, którego realizacja ma pozytywnie wpływać na odbiorców. Następnie przy wsparciu mentora lub mentorki oraz specjalnej platformy, na której otrzymują wskazówki, jak krok po kroku przejść przez realizację projektu, wprowadzają go w życie. Każdy uczestnik, który ukończy swój projekt, odbiera międzynarodowy certyfikat z zarządzania projektami stworzony z Project Management Institute ATP. To prestiżowa instytucja zrzeszająca 500 tys. kierowników projektów z całego świata, uznawana przez pracodawców, co pozwala na dalszych etapach życia zwiększyć swoje szanse na zatrudnienie.

 

Do tej pory udział w olimpiadzie wzięło  70 000 młodych ludzi. W sumie zrealizowali ponad 4500 projektów społecznych, które pozytywnie wpłynęły na ich najbliższe otoczenie, osiedle, miasto czy na środowisko lub zwierzęta.  W sumie dobry wpływ tych projektów odczuło już ponad 30 milionów Polaków. Aby wziąć udział w olimpiadzie, wystarczy zebrać co najmniej 2-osobowy zespół i zalogować się na platformie www.zwolnienizteorii.pl. Pod koniec roku szkolnego najlepsze ukończone projekty będą mogły powalczyć podczas Wielkiego Finału m.in. o nagrodę Złotego Wilka. Szkoły, które zainspirują młodych do wzięcia udziału w olimpiadzie, zostaną docenione w Rankingu Szkół Zwolnionych z Teorii. Nagrody dla najlepszych zespołów i szkół wręczane są przez najwyższe władze państwowe oraz przedstawicieli największych firm w Polsce. Aby dowiedzieć się więcej o olimpiadzie, warto wziąć udział w specjalnych spotkaniach w szkołach w województwie.

 

Planowany harmonogram spotkań w ramach trasy ogólnopolskiej Zwolnionych z Teorii w woj. warmińsko-mazurskim:

19.09 poniedziałek: Działdowo, Lidzbark

21.09 środa: Ełk, Pisz

22.09 czwartek: Olecko

26.09 poniedziałek: Elbląg

27.09 wtorek: Olsztyn, Bartoszyce, Lidzbark Warmiński

28.09 środa: Mrągowo, Kętrzyn, Giżycko

 

 

***

Zwolnieni z Teorii to ogólnopolska olimpiada z projektów społecznych. Powstała w 2014 roku, by dać każdemu młodemu człowiekowi możliwość tworzenia własnych projektów społecznych i nabywania kompetencji przyszłości, takich jak: współpraca, komunikacja czy przywództwo. Olimpiada polega na współpracy uczestników poprzez platformę internetową www.zwolnienizteorii.pl, opartą o nowoczesną metodę nauczania polegającą na tym, że robiąc prawdziwy projekt społeczny, rozwija się praktyczne kompetencje potrzebne w życiu zawodowym.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*