Nowe olsztyńskie tramwaje wożą już pasażerów
Panorama o numerze bocznym 3015 wyprodukowana przez turecką firmę Durmazlar rozpoczęła w poniedziałek (14 czerwca) regularne kursowanie na olsztyńskich trasach tramwajowych.
Była 11:38, gdy limonkowy tramwaj linii nr 2 wjechał na peron przystanku przy Dworcu Głównym. Trzy minuty później, po zabraniu pasażerów, wyruszył w pierwszą podróż w kierunku krańcówki przy ul. Kanta.
– To bez wątpienia kolejna, historyczna chwila dla nas, mieszkańców Olsztyna – powiedział prezydent miasta, Piotr Grzymowicz. – Pierwsze dwa tramwaje z Turcji przeszły u nas zarówno proces homologacji, jak i odbiorów technicznych i są już dopuszczone do ruchu. Nowoczesny transport to na pewno przyszłość i szansa na przezwyciężenie problemów transportowych miast. My już inwestujemy w takie rozwiązania.
Umowa na budowę nowych tramwajów dla Olsztyna została podpisana w połowie lipca 2018 roku. Pojazdy Durmazlara na bazie Panoramy, która właśnie wyjechała torowisko stolicy Warmii i Mazur wożą pasażerów w tureckich miastach Stambuł, Samsun czy Koçaeli. Olsztyński kontrakt to debiut firmy na europejskim rynku.
– Większość standardów, które funkcjonują w już dobrze znanych tramwajach Tramino zostały zachowane także w tych Panoramach – mówi kierownik ratuszowej jednostki odpowiedzialnej za inwestycję, Andrzej Karwowki. – Z ciekawostek, zmniejszyliśmy liczbę akumulatorów na rzecz specjalnego kondensatora, który wspomaga ruszanie. Dzięki temu te pojazdy zużywają mniej energii.
Pojazdy produkowane dla Olsztyna są niskopodłogowe, dwukierunkowe. Są dłuższe od Solarisów Tramino – mają 32,5 metra długości, tak jak obecne 2,5 metra szerokości oraz mieszczą 208 pasażerów, z czego 38 na miejscach siedzących (do tego cztery składane). Drzwi za kabinami motorniczego są jednoskrzydłowe, natomiast pozostałe cztery pary – dwuskrzydłowe, jak w obecnie użytkowanych przez nas pojazdach.
– Nowe tramwaje wykorzystujemy na już istniejących liniach – mówi prezes Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego, Jerzy Roman. – Dzięki nim możemy też po niemal sześcioletniej eksploatacji tramwajów Tramino zrobić im gruntowny, gwarancyjny przegląd bez uszczerbku dla codziennego funkcjonowania sieci.
Transport tramwajów z kraju nad Bosforem to ogromne, logistyczne wyzwanie. Aby dotrzeć do stolicy Warmii i Mazur, pojazdy podróżują drogą morską i lądową m.in. przez Włochy, Austrię i Niemcy. Taki wybór trasy jest konieczny ze względu na rozmiary ładunku, jaki znajduje się na specjalistycznej lawecie. Czas dostawy pojazdu to aż dwa tygodnie. Tramwaje można wieźć jedynie w nocy.
W tej chwili do Olsztyna dotarło pięć z 12 zamówionych tramwajów Durmazlara. Kolejny powinien dojechać do naszego miasta w weekend.
Nowe tramwaje w pigułce:
* długość: 32,5 m (Solaris Tramino 29,3 m),
* szerokość: 2,5 m,
* liczba sekcji: 5 (Solaris Tramino 3),
* liczba miejsc: 208 (Solaris Tramino 216),
* liczba miejsc stojących: 170 (5 miejsc/m2),
* liczba miejsc siedzących: 38 stałych, +4 składane (Solaris Tramino 43),
* układ drzwi: 1+4+1 (skrajne, za kabinami motorniczych, jednoskrzydłowe szerokości ok. 80 cm, pozostałe – dwuskrzydłowe – ok. 130 cm),
* liczba zamawianych pojazdów: 12+12 (jako opcja),
* wartość całego zamówienia: 206 mln zł (podstawowe: ok. 108 mln zł).