Wiadomości

Gmina Dywity z rekordowym budżetem na 2020 rok

Ponad 79 milionów dochodów, ponad 85 milionów wydatków, w tym około 19 milionów złotych na inwestycje i zmniejszenie deficytu z 11 do 5,6 milionów złotych – to podstawowe parametry budżetu Gminy Dywity na 2020 rok, który jednogłośnie przyjęli radni na sesji w dniu 19 grudnia. Rada Gminy Dywity przyjęła też ważne stanowisko i wyraziła sprzeciw wobec nowych regulacji w Strefie Płatnego Parkowania w Olsztynie, które od lipca 2020 wprowadzają wyższe opłaty parkingowe dla mieszkańców spoza Olsztyna.

Najważniejszą sprawą na przedświątecznej sesji rady Gminy Dywity był budżet gminy na 2020 rok. Radni przepracowali jego założenia na komisjach, a na sesji jego najważniejsze parametry przedstawiła Teresa Kuptel, skarbnik Gminy Dywity. Radni nie mieli pytań i jednogłośnie przyjęli kolejny rekordowy budżet Gminy Dywity. W budżecie założone zostały wydatki na poziomie 79 mln zł (o 10 mln zł więcej niż w roku 2019), wydatki również będą wyższe niż w bieżącym roku i wyniosą w przyszłym roku 85,2 mln zł (przy 80 mln zł w 2019 roku).

Z tej kwoty około 19 mln zł, czyli niemal jedna czwarta zostanie przeznaczona na inwestycje m.in. na przebudowę dróg i budowę ścieżek pieszo-rowerowych z projektu ekomobilnego, budowę świetlicy z zapleczem sportowym w Różnowie, dokończenie budowy kanalizacji sanitarnej z Barkwedy do Bukwałdu, wdrożenie e-usług w zakresie obsługi klientów i kontrahentów sieci wodociągowej, budowa ulic na osiedlu w Różnowie, budowa drogi Kieźliny-Dągi-Różnowo, przebudowa ul. Jana Pawła II, czy budowa ul. Domagały w Kieźlinach. Gmina wesprze też finansowo takie inwestycje jak przebudowa drogi powiatowej Frączki-Gradki, budowa tzw. wielkiej pętli, czy budowa ronda przy Osiedlu Sterowców.

– Zakładamy też znaczny wzrost o prawie 170 proc. w stosunku do roku 2019 wydatków na transport lokalny, czyli gminną komunikację publiczną na liniach D oraz linii podmiejskich – mówi wójt Daniel Zadworny. – Na transport publiczny wydamy w 2020 roku kwotę prawie 2,5 mln zł.

Warto też wspomnieć, że dzięki nowemu instrumentowi premiowania w Funduszu Sołeckim wydatków inwestycyjnych wprowadzonemu przez wójta o około 1 mln zł wzrośnie kwota na inwestycje sołeckie. Spore środki, bo co najmniej 330 tys. zł zabezpieczono także dla organizacji pozarządowych.

Radni przyjęli też roczny program współpracy z organizacjami pozarządowymi i przegłosowali uchwałę w sprawie zwolnień z podatku od nieruchomości budynków mieszkalnych lub ich części, w których zastosowano ekologiczne źródło ciepła.

Jedną z ostatnich spraw było przyjęcie stanowiska i wyrażenie sprzeciwu wobec nowych regulacji w Strefie Płatnego Parkowania w Olsztynie, które od lipca 2020 wprowadzają wyższe opłaty parkingowe dla mieszkańców spoza Olsztyna! Oto fragmenty stanowiska Rady Gminy Dywity:

„Nowe regulacje przyjęte przez Radę Miasta na sesji w dniu 27 listopada 2019 roku stoją w sprzeczności z ideą tworzenia Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Olsztyna i są niesprawiedliwe dla znaczącej części mieszkańców naszego regionu.

W wyniku decyzji Rady Miasta, od lipca 2020 roku mieszkańcy Gminy Dywity i całego Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego mają płacić więcej za parkowanie na terenie Olsztyna. Przywilej niższych stawek parkingowych przysługiwać ma wyłącznie osobom płacącym podatki do miejskiej kasy. Pomysłodawcy nie wzięli jednak pod uwagę, że gros mieszkańców okolicznych gmin właśnie w Olsztynie pracuje, korzysta z usług publicznych, robi zakupy – co także zasila tutejszy budżet w formie odpowiednich podatków, a więc wydatnie przyczynia się do wzrostu poziomu produktu miejskiego brutto (…)

Dlatego, w naszym odczuciu, decyzja podjęta przez Radę Miasta Olsztyna jest niesprawiedliwa. Dzieli członków wspólnoty ze względu na miejsce zamieszkania i – tym samym – przeczy idei współpracy aglomeracyjnej pomiędzy Olsztynem i ościennymi gminami. Nie tylko sprzeciwia się założeniom współdziałania, integracji i otwartości, czyniąc Olsztyn miastem mało przyjaznym i zamkniętym, lecz stanowi oczywisty przejaw nierównego traktowania mieszkańców Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Olsztyna.

Wobec powyższego apelujemy do Rady Miasta Olsztyna o zmianę wyżej wymienionej uchwały i równego traktowania wszystkich Mieszkańców MOF-u”.

 

Pełna treść stanowiska znajduje się pod linkiem: http://gminadywity.pl/aktualnosci/1766

Komentarz

  1. A co z obwodnicą Dywit? Jak gmina rozwiąże największy problem za jaki odpowiada- komunikacja? Komu potrzebna ulica Domagały? Chyba radnym z gminy… Gmina czeka aż mieszkańcy sami zablokują drogę 51 i będą protestować? Czy Wójt patrzy perspektywicznie?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*