Centrum przesiadkowe przy Dworcu Zachodnim? List otwarty stowarzyszenia Wizja Lokalna do Prezydenta Olsztyna
Przedstawiciele Stowarzyszenia Inicjatyw Obywatelskich „Wizja Lokalna” wystosowali list otwarty do prezydenta Piotra Grzymowicza w sprawie utworzenia centrum przesiadkowego przy Dworcu Zachodnim w Olsztynie.
Szanowny Panie Prezydencie!
Stowarzyszenie Inicjatyw Obywatelskich „Wizja Lokalna” z dużym zainteresowaniem obserwuje działania związane z ponownym uruchomieniem w Olsztynie tramwajów. Będąc po analizie przedstawionych niedawno szczegółowych planów rozbudowy linii tramwajowych, pragniemy zaapelować do Pana Prezydenta o poważne rozważenie zawarcia w miejskich planach, konieczności ich rozbudowy w kierunku Dworca Zachodniego i zlokalizowania właśnie w tym miejscu końcowego przystanku „linii śródmiejskiej”. Wobec problemów wynikających z ulokowania ostatniego przystanku linii na ul. 11 Listopada, a także braku takiej możliwości pod Wysoką Bramą, podjęcie decyzji o przedłużeniu linii do Dworca Zachodniego, stanowić może niepowtarzalną okazję do utworzenia w centralnej części miasta kluczowego węzła komunikacyjnego integrującego różne środki transportu, umożliwiającego przede wszystkim wygodne przesiadanie się do i z komunikacji miejskiej osobom przyjezdnym i mieszkańcom szeroko pojętej aglomeracji olsztyńskiej.
Na takie rozwiązanie publicznie wskazywaliśmy już w latach 2011-2012, kiedy to jeszcze przed rozpoczęciem inwestycji tramwajowej, w ramach akcji pt. „Dworzec Stare Miasto” przeprowadziliśmy konsultacje społeczne i badania opinii publicznej na temat oczekiwań mieszkańców i podróżnych, podczas których aż 84% z ponad stu ankietowanych przez nas osób stwierdziło, że dworzec nie jest dostosowany do ich potrzeb, głównych powodów upatrując w brakach infrastrukturalnych, złym skomunikowaniu i estetyce. Te wskaźniki są niestety dalej aktualne!
Uważamy, że w dobrze pojmowanym interesie mieszkańców naszego miasta oraz z punktu widzenia celów strategicznych związanych z rozwojem transportu miejskiego, działaniem uzasadnionym i perspektywicznym byłoby podjęcie decyzji o realizacji wskazanej inwestycji, a także uznaniu jej za projekt dla miasta priorytetowy, który realizowany będzie w pierwszym możliwym etapie dalszej rozbudowy sieci komunikacji szynowej w naszym mieście. Liczymy, że otwarta forma tego listu stanowić będzie niezbędny impuls do gruntownego przeanalizowania i publicznej dyskusji na ten temat!
Z poważaniem,
Paweł Klonowski
przewodniczący stowarzyszeniaRafał Ostoja-Lniski
członek zarządu stowarzyszenia