Wiadomości

Koniec ze szpetnymi reklamami? Urzędnicy rozpoczęli pracę nad porządkowaniem przestrzeni publicznej

Podczas ostatniej sesji rady miasta zapadła decyzja o przystąpieniu do przygotowania uchwały, która ma określić zasady i warunki usytuowania tablic i urządzeń reklamowych, ogrodzeń, oraz obiektów małej architektury, a także ich gabarytów, standardów jakościowych oraz rodzajów materiałów budowlanych z jakich mogą być wykonane. Rozpoczęte prace nad nowymi przepisami mają na celu poprawę estetyki Olsztyna.

Pierwsze próby uporządkowania wyglądu ulic, deptaków, otaczającej nas przestrzeni, były podejmowane już kilka lat temu. W 2011 roku przygotowany został Program Poprawy Wizerunku Przestrzeni Publicznej i Estetyzacji. Dokument opisywał m.in. wygląd i kolorystykę tablic informacyjnych albo reklam. Niestety, prawo przyjęte przez radnych zostało uchylone przez wojewodę. A to oznaczało dowolność choćby w promowaniu swoich produktów i usług np. na terenie Starego Miasta.

Coraz częściej pojawiające się w różnych miastach głosy niezadowolenia doprowadziły do kwietniowej zmiany ustawy dotyczącej ochrony krajobrazu (zaczęła obowiązywać we wrześniu). A to daje szansę na opanowanie chaosu, którego przyczyną są m.in. wielkopowierzchniowe reklamy.

– To początek drogi długiej, ale mam nadzieję, że owocnej – mówi dyrektor Wydziału Rozwoju Miasta i Budownictwa, Magdalena Rafalska. – Uchwała będzie obowiązywać na terenie całego miasta, każdej działki. Regulacje będą dotyczyły i właścicieli prywatnych, przedsiębiorców, instytucji, a także gminy.

W ostatnich tygodniach studenci Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego inwentaryzowali reklamy, głównie w ścisłym Śródmieściu. Ale przygotowywane przepisy będą dotyczyć nie tylko spraw związanych z promocją.

– Chcielibyśmy zacząć ujednolicać małą architekturę – wyjaśnia Magdalena Rafalska. – To już dzieje się przy okazji inwestycji tramwajowej. Chcemy pracować nad rzeczami, o których nikt nie myśli przy codziennym odbiorze, np. umiejscowienia i montażu śmietnika przy przystanku albo znaku na wiacie. Podczas projektowania często nie bierze się tego pod uwagę, a dopiero po czasie okazuje się, że pewne elementy w określonym miejscu nie pasują. Mamy też narzędzie, by powiedzieć, jakie ogrodzenia nie powinny być instalowane.

Prace związane z przygotowaniem odpowiednich przepisów mogą potrwać nawet kilkanaście miesięcy.

Przypomnijmy, że obowiązująca od 11 września tak zwana „ustawa krajobrazowa” definiuje pojęcie reklamy, szyldu, krajobrazu, krajobrazu kulturowego, krajobrazu priorytetowego oraz nakłada też na samorządy województw m.in. obowiązek powszechnej identyfikacji i waloryzacji krajobrazów poprzez sporządzanie nie rzadziej niż raz na 20 lat audytu krajobrazowego.

Zasady te będą określały m.in. nieprzekraczalne parametry i wskaźniki kształtowania zabudowy czy jej maksymalną wysokość. Nowelizacja przewiduje także możliwość wprowadzenia przez gminę zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń. Rada gminy, w której podejmowane są działania na rzecz uporządkowania przestrzeni publicznej, będzie mogła ustalić opłatę od reklam umieszczanych na jej terenie. Na wysokość opłaty wpływ będzie mogła mieć m.in. lokalizacja oraz wielkość i rodzaj tablicy lub urządzenia reklamowego.

Zwolnione z opłat będą m.in. reklamy niewidoczne z przestrzeni dostępnych publicznie oraz niewielkie szyldy – tablice informacyjne o działalności gospodarczej prowadzonej na danej nieruchomości. Nowe regulacje mają też m.in. pomóc samorządom walczyć z nielegalnymi reklamami.

Ustawa wprowadza kary za każdy dzień umieszczenia reklamy niezgodnie z przepisami. Jej wysokość będzie obliczana jako iloczyn powierzchni tablicy reklamowej oraz 40-krotności ustalonej przez gminę stawki części zmiennej opłaty reklamowej. Do tego doliczana będzie jeszcze 40-krotność stawki części stałej tej opłaty. Kara będzie nakładana na podmiot, który umieścił reklamę, ale w przypadku niemożności jego ustalenia karani będą właściciele nieruchomości, na której stoi reklama.

Źródło: UM Olsztyna/własne

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*