Konsorcjum firm KDD i Blue Line testuje autobus na gaz z normą EURO 6
Na trasach obsługiwanych przez konsorcjum firm KDD i Blue Line pojawił się autobus testowy Solbus Solcity 12 napędzany skroplonym gazem ziemnym, inaczej LNG.
Pojazd ma charakterystyczną niebieską kolorystykę, która – jak mówi przewoźnik – ma podkreślać fakt, że jest on zasilany „błękitnym paliwem”, czyli gazem ziemnym.
Autobus testowy jest bliźniaczo podobny do jeżdżących w Olsztynie niemal od 2 lat autobusów firmy KDD. Pojazdy różnią się silnikami. Ten właśnie testowany jest wyposażony w nowoczesny silnik spełniający najsurowszą normę emisji spalin Euro 6.
Najważniejszą zaletą LNG jest jego skład chemiczny. Skroplony gaz ziemny nie zawiera związków siarki, a przy jego spalaniu nie powstają praktycznie żadne cząstki stałe, które mogłyby tworzyć smog. Dlatego układy oczyszczania spalin w silnikach gazowych Euro 6 są bardzo proste i trwałe, a ich eksploatacja tania.
Olsztyn jest pierwszym polskim miastem, po którym jeżdżą autobusy zasilane LNG w regularnej komunikacji miejskiej. Jedenaście solbusów na LNG pojawiło się w stolicy Warmii i Mazur w październiku 2013 roku. W styczniu tego roku do Olsztyna dołączyła Warszawa wprowadzając do eksploatacji 35 autobusów na LNG.
Doświadczenia prywatnego olsztyńskiego przewoźnika, firmy KDD, wskazują iż LNG jest paliwem nie tylko ekologicznym, lecz także ekonomicznym. Oszczędności na paliwie przekraczają 30 procent.