Wiadomości
Nowe przepisy konsumenckie. Sprawdź co się zmieniło
25 grudnia 2014 r. weszła w życie ustawa o prawach konsumenta, która ujednolica prawa kupujących i obowiązki sprzedających z tymi, jakie istnieją w całej Unii Europejskiej.
Wprowadzone zmiany to m.in. prawo konsumentów do żądania od samego początku procesu reklamacji jednego z czterech roszczeń: naprawy towaru, wymiany rzeczy, obniżenia ceny lub odstąpienia od umowy.
Co się zmieni?
- Udzielona gwarancja nie pozbawia konsumenta uprawnień przysługujących z tytułu rękojmi.
- Od momentu otrzymania towaru konsument ma 14 dni na odstąpienie od umowy zawartej na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa.
- Opłaty za infolinie (stworzone w celu kontaktowania się w sprawie zawartej umowy) nie mogą być wyższe od opłat za zwykłe połączenie telefoniczne.
- Konsument może odstąpić od umowy o dostarczenie treści cyfrowych do czasu pobrania plików z serwera.
- W przypadku umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa informacje o warunkach umowy muszą być przekazane na papierze lub – za zgodą konsumenta – na innym trwałym nośniku.
- W razie reklamacji to konsument decyduje, czy wybiera naprawę, wymianę, odstąpienie od umowy czy też obniżenie ceny. Opłaty za infolinie stworzone w celu kontaktowania się w sprawie zawartej umowy nie mogą być większe od opłat za zwykłe połączenie telefoniczne.
Zmiany w zakupach przez internet
- Wydłużenie czasu na odstąpienie kupującego od umowy zawartej przez internet oraz na pokazie (czyli poza lokalem przedsiębiorstwa) z 10 do 14 dni.
- Uregulowanie kwestii kosztów odesłania towaru. Warto wiedzieć, że w sytuacji rezygnacji z zakupów – to konsument poniesie koszty odesłania towaru, a sprzedawca zwróci oprócz ceny produktu także koszt jego wysłania, ale tylko najtańszy przez siebie oferowany.
- Zapłata za zmniejszenie wartości towaru. Konsument ma prawo obejrzeć dostarczony towar w taki sposób, w jaki mógłby to zrobić w sklepie stacjonarnym. Jeżeli rzecz nie spełnia jego wymagań, powinien zwrócić ją w nienaruszonym stanie. Gdy klient będzie chciał odstąpić od umowy, a rzecz była przez niego używana, przedsiębiorca ma prawo obciążyć go dodatkowymi kosztami w związku ze zmniejszeniem wartości towaru.
- Jasne terminy zwrotu kosztów zakupu. Jeśli konsument zrezygnował z e-zakupów i wysłał oświadczenie, to sprzedawca będzie miał prawo wstrzymać się ze zwrotem pieniędzy za rzecz oraz kosztów jej wysyłki do czasu otrzymania od konsumenta towaru lub potwierdzenia jego nadania.
- Dodatkowe koszty zakazane. Za skorzystanie z określonej formy płatności przedsiębiorcy nie wolno żądać od konsumenta opłaty przewyższającej koszty poniesione przez sprzedawcę z tego tytułu. Dodatkowa opłata – np. za płatność kartą – nie może być wyższa od prowizji, którą uiści w związku z tym sprzedawca.
Więcej informacji na stronie internetowej www.prawakonsumenta.uokik.gov.pl , która stanowi kompendium wiedzy na temat praw i obowiązków przedsiębiorców oraz konsumentów.