Wiadomości

Zobacz, jak zmieni się układ komunikacyjny Olsztyna

Urzędnicy zaprezentowali dzisiaj (24.09) rozwiązania, które będą obowiązywać po uruchomieniu linii tramwajowej w Olsztynie. Nowością będą m.in. autobusowe linie dowozowe do tramwajów i nowe numery linii. Z nowego układu komunikacyjnego zniknie również linia  autobusowa numer 15.

Niewątpliwie najważniejszą zmianą będzie wprowadzenie nowego środka transportu w mieście. W godzinach szczytu składy będą przyjeżdżać co ok. 7,5 minuty. Tramwaje będą kursować na trzech liniach:

1. Kanta – Wysoka Brama,
2. Kanta – Dworzec Główny,
3. Dworzec Główny – Uniwersytet-Prawocheńskiego.

Nowość to również autobusowe linie, które będą dowozić olsztynian do tramwajów. Te będą kursować z os. Generałów, Pieczewa oraz Tęczowego Lasu.

– Naszym priorytetem jest poprawa połączeń na terenie całego miasta – wyjaśnia prezydent Piotr Grzymowicz. – Chcemy zadbać też o te osiedla, do których nie dociera tramwaj. Wśród najważniejszych założeń były częstsze kursy oraz zwiększenie dostępności komunikacji miejskiej w weekendy i święta. Jestem przekonany, że jakość świadczonych usług zadowoli olsztynian.

W przypadku połączeń autobusowych zdecydowanie wzrośnie częstotliwość kursowania. Większość linii będzie jeździć w dni robocze co kwadrans. Poza tym więcej połączeń pojawi się wieczorami, w dni robocze wolne od nauki szkolnej oraz w dni świąteczne.

– To pierwsza tak duża zmiana układu komunikacyjnego Olsztyna od dekady – zaznacza dyrektor Zarządu Dróg, Zieleni i Transportu w Olsztynie, Jerzy Roman. – Trzeba pamiętać, że w tym czasie powstały nowe osiedla, zakłady pracy, więc i zmieniły się oczekiwania olsztynian co do kierunków podróżowania. Sugerowaliśmy się więc uwagami zgłaszanymi przez mieszkańców. Poza tym prowadziliśmy badania skąd i dokąd podróżuje najwięcej osób.

W nowym układzie komunikacja miejska przejedzie dziennie 27,8 tys. km. To o 3,2 tys. km więcej, niż teraz, co daje wzrost rocznego dystansu o prawie 950 tys. km. Na 38 liniach kursować będzie 168 pojazdów (teraz to odpowiednio 34 i 144).

Inaczej będą też numerowane linie. Dla tramwajów zarezerwowano przedział od 1 do 99, linie zwykłe oznaczone będą cyfrą „1” z przodu (czyli np. 117 zamiast obecnej 17), linie dowozowe do tramwajów cyfrą „2” (np. 201), a okresowe – „3” (np. 337). Będą też działać dwie linie nocne – N01 i N02.

W autobusach i tramwajach obowiązywać będą bilety 30-minutowe (pozwalające na wielokrotne przesiadanie się między pojazdami) oraz bilety jednorazowe w cenie 2,90 zł. Bilet 45-minutowy to koszt 3,40 zł, a 90 minutowy 4,40 zł. Z biletów wielogodzinnych i wielodniowych pozostają tylko 24-godzinne i 3-dobowe. Nowa taryfa za przewozy komunikacją miejską w Olsztynie obowiązywać ma od 1 listopada 2015 roku.

Nowy układ komunikacyjny Olsztyna

nowy_uklad_-_schemat_dziennych_linii_miejskich_1.0 nowy_uklad_-_schemat_dziennych_linii_miejskich_1.1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Informacje o układzie komunikacyjnym, schematy linii, przebieg tras oraz rozkłady jazdy dla wszystkich linii ze wszystkich przystanków są dostępne w Internecie na stronie Zarządu Dróg, Zieleni i Transportu.

Źródło: UM Olsztyna/ZDZiT

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

*