Na sygnale

Potrącił na przejściu 21-latkę – prokurator przedstawił mu zarzut

Prokuratura Rejonowa Olsztyn – Północ przedstawiła Jerzemu W. zarzut umyślnego naruszenia zasad bezpieczeństwa w ruchu lądowym i spowodowania wypadku, którego skutkiem była śmierć kobiety.


Mężczyzna jadąc vw golfem na oznaczonym przejściu dla pieszych na ulicy Warszawskiej w Olsztynie potrącił 21-latkę. Poszkodowana natychmiast trafiła do szpitala. W wyniku odniesionych obrażeń po kilku dniach zmarła. 55-latkowi grozi kara do 8 lat pozbawienia wolności.

Do zdarzenia doszło 17 listopada br. około godziny 16.00 na ulicy Warszawskiej. Wówczas Jerzy W. jechał vw golfem od ulicy Tuwima w kierunku miasta. Przed skrzyżowaniem z ulicą Dybowskiego kierowca potrącił 21-latkę przechodzącą przez jezdnię na oznaczonym przejściu dla pieszych, wcześniej omijając lewym pasem inny pojazd (którego kierowca, na sąsiednim pasie prawidłowo zatrzymał się przed „pasami” by umożliwić przejście pieszej, z prawej na lewą stronę ulicy). Kobieta natychmiast trafiła do szpitala.

22 listopada br. wskutek odniesionych obrażeń zmarła. Po zbadaniu okoliczności zdarzenia, w szczególności mając na względzie omijanie samochodu, który zatrzymał się przed oznaczonym przejściem dla pieszych, niezachowanie szczególnej ostrożności w momencie zbliżania się do przejścia, 55-latkowi przedstawiono dzisiaj zarzut umyślnego naruszenia zasad bezpieczeństwa w ruchu drogowym i spowodowanie wypadku ze skutkiem śmiertelnym.

Podejrzany przyznał się oraz wyjaśnił, że nie zauważył samochodu zatrzymującego się przed przejściem. Prokurator zdecydował o zatrzymaniu Jerzemu W. prawa jazdy. Mężczyźnie grozi kara do 8 lat pozbawienia wolności.

[divider]

Aktualnie kierujący samochodem w Polsce nie musi ustępować pierwszeństwa pieszemu w każdym przypadku, gdy tylko zauważy, że ten zbliża się do pasów. Kierowca musi jednak zachować szczególną ostrożność zbliżając się do oznakowanego przejścia i ustąpić pierwszeństwa pieszemu, który się już na nim znajduje. Obowiązek „zachowania szczególnej ostrożności” wynika z oczywistego faktu, iż nie wszyscy piesi upewniają się, czy mogą bezpiecznie wejść na jezdnię.

Prawo o ruchu drogowym jasno określa prawa i obowiązki pieszych. Każdy pieszy podczas przechodzenia przez jezdnię zobowiązany jest do zachowania szczególnej ostrożności oraz korzystania  z wyznaczonych przejść dla pieszych. Przepisy mówią, że przechodzenie poza wyznaczonym przejściem dla pieszych możliwe jest wtedy, gdy odległość od przejścia  przekracza 100 m. Jeśli jednak skrzyżowanie znajduje się w odległości mniejszej niż 100 metrów od wyznaczonego przejścia, przechodzenie jest również możliwe  na tym skrzyżowaniu.

Pamiętać jednak należy, że przechodzenie przez jezdnię poza  wyznaczonym przejściem dozwolone jest tylko pod warunkiem, że nie spowoduje zagrożenia bezpieczeństwa ruchu  lub nie utrudni ruchu pojazdom. Pieszy zobowiązany jest do ustąpienia pierwszeństwa  pojazdom i do przeciwległej krawędzi  jezdni iść drogą  najkrótszą, prostopadle do osi jezdni.

Tyle przepisy… życie jednak pokazuje, że zarówno  piesi jaki i kierowcy mają swoje  „grzeszki”-   każdy z nich czuje się  uprzywilejowany. To błędne przeświadczenie prowadzi do wielu zdarzeń drogowych, których można byłoby uniknąć. Na drodze każdy ma określone prawa i obowiązki, dodać należy do tego wzajemny szacunek i empatię – będzie bezpieczniej. Piesi  wbiegając w ostatniej chwili na  przejście, przebiegają na „ czerwonym” tłumacząc, że się śpieszą. Popełniając wykroczenia narażają swoje życie.

Warto  pamiętać o tym, że „ zebra” czy zielone światło sygnalizatora nie zapewni   stuprocentowej gwarancji bezpieczeństwa. Piesi powinni stosować zasadę „ograniczonego zaufania” wobec innych użytkowników dróg. Za każdym razem przed  przejściem dla pieszych należy się upewnić, czy nie nadjeżdża auto, a dopiero potem  przejść przez „ pasy”.  Od najmłodszych lat uczymy dzieci zasad bezpieczeństwa- tłumaczymy, że przed przejściem należy spojrzeć w lewo, następnie w prawo i jeszcze raz w lewo, by sprawdzić czy droga jest wolna. Nie ma żadnych przesłanek, by nie korzystali z tej zasady także dorośli.

Zdarzenia drogowe z udziałem pieszych według miesięcy w latach 2012-2013
i za 11 miesięcy 2014:

 

Miesiąc Liczba Wypadków Liczba Zabitych Liczba Rannych Liczba Kolizji
Rok 2012 2013 2014 za 11 miesięcy 2012 2013 2014 za 11 miesięcy 2012 2013 2014 za 11 miesięcy 2012 2013 2014 za 11 miesięcy
Ogółem 393 407 292 31 45 33 386 380 276 296 254 232
Styczeń 46 43 35 4 3 7 43 41 34 32 10 27
Luty 35 36 25 1 4 3 36 34 24 16 18 18
Marzec 21 25 41 1 4 6 22 21 37 23 15 13
Kwiecień 18 31 13 1 5 2 17 27 12 12 11 27
Maj 25 24 22 0 1 2 29 27 20 25 20 16
Czerwiec 15 32 22 1 1 0 15 31 22 23 19 16
Lipiec 28 21 21 8 3 2 22 18 21 27 21 26
Sierpień 34 28 20 2 4 2 35 25 18 22 34 11
Wrzesień 33 32 25 2 5 4 33 29 22 25 31 27
Październik 47 36 35 5 1 4 43 36 34 31 17 25
Listopad 49 54 33 6 7 1 47 51 32 29 26 26
Grudzień 42 45 0 7 44 40 31 32
KWP Olsztyn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

*