Wiadomości

Rower miejski w Olsztynie? Społecznicy z Wizji Lokalnej przepytają mieszkańców

Powraca temat wprowadzenia w Olsztynie miejskiego systemu rowerów miejskich. Trzecia pod względem poparcia (prawie 800 mieszkańców) inicjatywa pierwszej edycji Budżetu Obywatelskiego, według pierwotnych zapowiedzi ratusza uruchomiona miała zostać w okolicach 2016 roku. Stowarzyszenie Wizja Lokalna postanowiło wspomóc urzędników i przeprowadzić wśród mieszkańców badania ankietowe jak system powinien funkcjonować, akcję zapowiadając jako swoiste referendum w tej sprawie.

Propozycja utworzenia w Olsztynie systemu samoobsługowych i całodobowych wypożyczalni rowerów miejskich nie jest pomysłem nowym. Wprowadzenie rozwiązania, które obok autobusów i tramwajów służyłyby mieszkańcom jako dodatkowy środek komunikacji, stowarzyszenie Inicjatyw Obywatelskich „Wizja Lokalna” złożyło już w 2013 roku w ramach pierwszej edycji Budżetu Obywatelskiego. Choć inicjatywa pod nazwą Olsztyński Rower Miejski, zajęła w głosowaniu mieszkańców wysokie trzecie miejsce, ze względu na ograniczone środki nie doczekała się jednak realizacji. Jak podkreślali wówczas urzędnicy, miejskie rowery miały wyjechać na ulice naszego miasta w okolicach 2016 roku, czyli po ukończeniu przebudowy systemu komunikacyjnego w śródmieściu.

– Najwyższy czas wrócić do zapowiedzi urzędników sprzed 4 lat i podjąć w końcu decyzję o zainicjowaniu przedsięwzięcia, które w innych polskich miastach pozwoliło uatrakcyjnić ofertę komunikacji miejskiej, ale i skomunikować wiele słabiej dostępnych miejsc. Przykładem takiego miejska mógłby w Olsztynie być Dworzec Zachodni. Idealne na tego typu przedsięwzięcia jest również Śródmieście i Kortowo, a odpowiednio rozbudowany system obsługiwać może całe miasto – podkreśla Paweł Klonowski ze stowarzyszenia Wizja Lokalna.

W tym celu społecznicy zainicjowali na początku roku akcję ankietową, w której pytają mieszkańców Olsztyna o ich doświadczenia związane z podobnymi rozwiązaniami w innych miastach oraz oczekiwania względem systemu roweru miejskiego w stolicy Warmii i Mazur. Wśród pytań pojawiają się te o koszta korzystania, najważniejsze cechy, zakres czasowy funkcjonowania czy model rozbudowy systemu. Jest również miejsce na własne uwagi i spostrzeżenia.

– Są to już trzecie przeprowadzane przez nas badania miejskie. Tematem wcześniejszych były oczekiwania podróżnych względem modernizacji Dworca Zachodniego oraz mieszkańców względem pieszo-rowerowej trasy Łynostrady. Jedne i drugie miały wpływ na kształt późniejszych inwestycji. Jeśli jednak udałoby nam się powtórzyć wynik badań w sprawie Łynostrady, w których swoje zdanie wyraziło 1,5 tysiąca mieszkańców, zyskalibyśmy dodatkowo silny mandat społeczny w tej sprawie – mówi Rafał Ostoja-Lniski, koordynator badań społecznych z Wizji Lokalnej.

Zgodnie z zapowiedziami inicjatorów badania potrwają do końca lutego. Treść ankiety dostępna jest natomiast pod adresem – http://www.ebadania.pl/872c11fe349cbec4

Więcej informacji na stronach:
www.facebook.com/wizjalokalnaolsztyna
www.facebook.com/olsztynskirowermiejski

Komentarz

  1. Warto zorientować się jak w innych miastach to funkcjonuje aby nie były to pieniądze wyrzucone w błoto.
    Ciekawiej samemu przyjechać pociągiem z własnym rowerem, niż płacić za jego wypożyczenie. Ale jesli na plazy miejskiej się to sprawdziło, to warto rozpropagować?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

*