Wiadomości

Ponad 19% uczniów szkół podstawowych nosi przeciążone plecaki 

Jak wynika z najnowszych badań inspekcji sanitarnej, przeprowadzonych wśród 9148 uczniów w 38 placówkach miejskich i wiejskich z województwa warmińsko-mazurskiego ponad 19% uczniów szkół podstawowych nosi przeciążone plecaki. W porównaniu z badaniami z 2016 roku, znacznie wzrósł odsetek uczniów, u których stwierdzono przekroczenie dopuszczalnej wagi plecaków.

Najcięższe plecaki noszą uczniowie szkół w miastach, czwartoklasiści (36,9%), najczęściej dziewczęta, a najlżejsze uczniowie klas ósmych, bo jedynie u 6,7% plecaki są zbyt ciężkie. Wyniki pokazały też, żeuczniowie podstawówek mają problem z ciężarem własnego ciała, coraz więcej dzieci cierpina nadwagę.

Nie odnotowano ani jednej podstawówki, w której wszyscy uczniowie mieli prawidłową wagę tornistrów, wykazuje całościowy raport z ostatniego badania z jesieni 2018 roku, przygotowany przez Wojewódzką Stację Sanitarno-Epidemiologiczną w Olsztynie.

Podczas oceny za właściwy stosunek ciężaru plecaka do wagi jego użytkownika przyjęto wartość do 15% (tzw. wysoka norma), choć metodyka przewidywała również rozpoznanie sytuacji w zakresie do 10% (tzw. niska norma).Według wyników, są ogromne rozbieżności w ciężarze plecaków, bo zakres wynosi od 0,3 kgaż do 20 kg, natomiast stosunek wagi plecaka do masy ciała wynosił od 0,7% do 56,4%.

„Niepokoi fakt, że od ostatniej oceny obciążenia uczniów tornistrami, nastąpił wzrost maksymalnego stosunku ciężaru plecaka do masy ciała, jak również zwiększenie ciężaru najcięższegotornistra”, podkreśla Jacek Szydłowski, kierownik Oddziału Higieny Dzieci i Młodzieży WSSEw Olsztynie.

 „W kontekście uzyskanych danych należałoby ocenić skuteczność dotychczasowych działań mających na celu zapewnienie miejsca na przechowywanie części podręczników i przyborów szkolnych. Mimo że wszystkie szkoły biorące udział w aktualnym badaniuspełniły wymóg zapewnienia miejsca do przechowywania części podręczników i przyborów szkolnychnie spowodowało obniżenia odsetka uczniów noszących przeciążone plecaki”.

– „Choć uczeń może pozostawić książki w placówce, w praktyce tego nie czyni, bo liczba zadańdomowych rodzi potrzebę zabrania podręczników do domu. Należy zatem rozważyć wprowadzenie podręcznika cyfrowego lub stworzenie platformy cyfrowej, z której przy pomocy komputera uczeńmógłby korzystać także w domu. Wówczas zniknęłaby konieczność „taszczenia” książek ze szkołydo domu i z powrotem”, tłumaczy Jacek Szydłowski z WSSE w Olsztynie.

Badając ciężar tornistrów, stwierdzono jednocześnie spore dysproporcje masy ciała uczniów z tego samego rocznika. Uzyskane dane budzą niepokój, pokazują, że rośnie liczba dzieci z otyłościąi nadwagą.

Przykładowe maksymalne ciężary ciała uczniów w poszczególnych klasach szkółpodstawowych wynosiły: w klasach pierwszych – 58,2 kg, w klasach drugich – 64,2 kg, w klasachtrzecich – 91 kg, w klasach czwartych – 91 kg, w klasach piątych – 110,7 kg, w klasach szóstych – 108,2kg, w klasach siódmych – 126 kg, w klasach ósmych – 137,5 kg.

Państwowa Inspekcja Sanitarna stale prowadzi działania zmierzające do zapewnienia uczniomoptymalnych warunków procesu nauczania – w tym zmniejszenia ciężaru tornistrów szkolnych orazodciążenia układu kostno-mięśniowego młodych organizmów, a także związane z edukacją żywieniowąi aktywnością fizyczną. Służą temu m.in. realizowane programy edukacyjno-informacyjne.

Źródło: WSSE w Olsztynie