Wiadomości

Podsumowanie rowerowych inwestycji w Olsztynie

Zmienia się infrastruktura rowerowa naszego miasta, jeszcze wiele brakuje ale co roku przybywa tras rowerowych – powiedział Piotr Grzymowicz, prezydent Olsztyna.

W tym roku oddano do użytku prawie 10 000 metrów infrastruktury drogowej przeznaczonej specjalnie dla rowerzystów – poinformował Mirosław Arczak, oficer rowerowy.

To wzrost o 1/4 w stosunku do tego, co mieliśmy wcześniej. Obecnie na terenie Olsztyna znajduje się 53 975metrów infrastruktury drogowej przeznaczonej specjalnie dla rowerzystów. Prezydent Olsztyna dodaje: ta infrastruktura zmienia się co roku, ścieżki rowerowe planujemy przy budowie i remoncie każdej drogi.

Raport rowerowy, przygotowany przez pełnomocnika prezydenta miasta ds. komunikacji rowerowej, oficera rowerowego Mirosława Arczaka.

Celem niniejszego opracowania jest:

  • przekazanie wyników bieżącej inwentaryzacji miejskiej sieci tras rowerowych;
  • podsumowanie działań podjętych w 2013 roku zmierzających do stworzenia na terenie Olsztyna wygodnej i bezpiecznej sieci tras rowerowych;
  • wskazanie najważniejszych inwestycji, w ramach których powstaną nowe elementy olsztyńskiej sieci tras rowerowych.

Od 2009 roku niezmiennie podstawowym źródłem wytycznych wskazujących główne kierunki rozwoju miejskiej sieci tras rowerowych są dwa kompleksowe opracowania:

  • „Program budowy dróg rowerowych na terenie Miasta Olsztyna”;
  • „Koncepcja budowy rekreacyjnych dróg rowerowych na terenie Miasta Olsztyna”.

Ww. dokumenty zawierają harmonogram działań rozpisany na lata 2009-2016.

WYNIKI INWENTARYZACJI (według stanu z 15 listopada 2013 r.)

W roku 2013 oddano do użytku 9 730m infrastruktury drogowej przeznaczonej specjalnie dla rowerzystów.

Obecnie na terenie Olsztyna znajduje się 53 975m infrastruktury drogowej przeznaczonej specjalnie dla rowerzystów.

Podział ze względu na rodzaj nawierzchni:

  • nawierzchnia bitumiczna = 17 900m
  • kostka betonowa bezfazowa = 5 515m
  • kostka betonowa fazowana = 22 645m
  • nawierzchnia „naturalna” (gruntowa stabilizowana) = 5 370m
  • nawierzchnia w technologii HansaVia = 750m
  • inne nawierzchnie (płytki chodnikowe, trelinka, kostka granitowa, deski) = 1 795m.

Podział ze względu na rodzaj oznakowania:

Z powodu wciąż licznych nieprawidłowości w zakresie oznakowania dróg dla rowerów (niespójności i brak konsekwencji w stosowaniu jednolitego sposobu znakowania zgodnego z przepisami) nie jest zasadne podawanie aktualnej długości infrastruktury rowerowej w tym zakresie. Bieżące działania Oficera Rowerowego skupiają się na współpracy z Zarządem Dróg, Zieleni i Transportu oraz Komisją Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w celu jak najszybszego wyeliminowania nieprawidłowości oznakowania.

Strefy (obszary) przyjazne rowerzystom:

W najbliższym czasie należy określić wielkość obszaru miasta przyjaznego komunikacji rowerowej. Pozwoli to na projektowanie i wprowadzanie rozwiązań obliczonych na poprawę sytuacji rowerzystów na większych fragmentach tkanki miejskiej, a nie tylko na wybranych odcinkach dróg. Pozwoli to na wdrażanie nowoczesnych rozwiązań drogowo-inżynieryjnych w postaci tzw. „niewidzialnej infrastruktury rowerowej”, na którą składają się m.in.: strefy uspokojonego ruchu (tzw. „tempo 30”), strefy zamieszkania, obszary zamknięte dla ruchu pojazdów mechanicznych, zawężanie przekrojów jezdni, ograniczanie liczby i zawężanie pasów ruchu, urządzenia fizycznego uspokojenia ruchu pojazdów samochodowych).

REALIZACJA PLANÓW ZAŁOŻONYCH NA 2013 r.

1. Zapewnienie ciągłości na trasie: ul. Bałtycka – Szpakowa – Poranna – Żurawia. Zgodnie z ustaleniami Komisji BRD zatwierdzonymi przez dyr. ZDZiT ruch rowerowy zostanie dopuszczony na ul. Szpakowej w obu kierunkach (nowe oznakowanie jest w trakcie realizacji),
2. zmiana oznakowania sieci dróg nad jez. Długim. Zmiany uzyskały pozytywną opinię Komisji BRD. Realizacja po stronie ZDZiT
3. Zapewnienie wygodnego i bezpiecznego korzystania z ul. Jeziornej. Nowe elementy infrastruktury rowerowej (drogi dla rowerów, przejazdy dla rowerzystów) zostały wykonane w ramach tworzenia Stref Przedsiębiorczości nad jez. Ukiel (Krzywe).

4. Udrożnienie ul. Żarskiej dla ruchu rowerowego. Wykonano nowe oznakowanie regulujące ruch rowerowy.

5. Droga dla rowerów wzdłuż ul. Armii Krajowej. W ramach przebudowy skrzyżowania z ul. Saperską oddano do użytku fragment drogi dla rowerów. Pozostałe odcinki zostaną wykonane w pierwszej połowie 2014 r. w ramach modernizacji skrzyżowania z al. Warszawską i ul. Obrońców Tobruku.

6. Zapewnienie ciągłości na trasie: Tuwima– Iwaszkiewicza – Obrońców Tobruku – Polna – Warszawska. Realizacja projektu „tramwajowego” przyczyni się do powstania szeregu udogodnień na tej trasie. Pozostałe elementy będą dyskutowane, projektowane i wprowadzane od 2014 r.

7. Rozwój tras rowerowych na obszarze ul. Żołnierskiej. Wykonano odcinek drogi dla rowerów w Parku Jar I stanowiący łącznik pomiędzy ul. Żołnierską a al. Piłsudskiego.

8. Zapewnienie ciągłości trasy wzdłuż ul. Pstrowskiego. Propozycje wydzielenia drogi dla rowerów z istniejących chodników (na odcinku od ul. Synów Pułku do ul. Metalowej) uzyskały pozytywną opinię Komisji BRD. Wykonanie w pierwszej połowie 2014 r.

W ramach budowy marketu Kaufland (w rejonie skrzyżowania Pstrowskiego/Metalowa) zostanie wykonany nowy odcinek drogi dla rowerów.

9. Zapewnienie ciągłości trasy wzdłuż ul. Wyszyńskiego. Nowe oznakowanie wykonano w listopadzie 2013 r.

10. Zapewnienie ciągłości trasy wzdłuż ul. Krasickiego. Nowy odcinek drogi dla rowerów wykonano we wrześniu 2013 r.

11. Rozwój Systemu Rekreacyjnych Tras Rowerowych w Lesie Miejskim.

Zgodnie z opracowaniem „Dokumentacja projektowa przebiegu tras rowerowych na terenie Leśnictwa Wadąg w Lesie Miejskim w Olsztynie” na planowanym przebiegu trasy „zielonej” wykonano miejsca wypoczynkowe o wyższym standardzie (altany, ławki, kosze na śmieci, tablice edukacyjne) oraz standardzie podstawowym (ławka + kosz na śmieci).

Oznakowanie trasy „zielonej” jest zaplanowane na pierwszą połowę 2014 r.

NAJWAŻNIEJSZE BIEŻĄCE INWESTYCJE ZAWIERAJĄCE ELEMENTY INFRASTRUKTURY ROWEROWEJ

  • Modernizacja i rozwój zintegrowanego systemu transportu zbiorowego w Olsztynie.
  • Nowe fragmenty dróg dla rowerów i przejazdy dla rowerzystów zostaną wykonane na ul. Witosa, Sikorskiego, Obiegowej, Żołnierskiej, Piłsudskiego, Głowackiego, Kościuszki, Reja, Tuwima.
  • Zagospodarowanie Parku Centralnego. (Nowe trasy rowerowe powstaną na terenie całego Parku.)
  • Przebudowa skrzyżowania al. Warszawskiej/ul. Armii Krajowej/ul. Obrońców Tobruku.
  • Przebudowa ul. Bałtyckiej.
  • Budowa całorocznej infrastruktury sportowo-rekreacyjnej nad Jeziorem Krzywym.

Źródło: UM Olsztyn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

*