Podpisano umowę na modernizację linii i infrastruktury kolejowej na Warmii i Mazurach
W siedzibie Urzędu Marszałkowskiego w Olsztynie podpisano umowę dotyczącą połączeń kolejowych na Warmii i Mazurach w 2018 roku.
Porozumienie samorządu województwa ze Spółką Przewozy Regionalne zostało podpisane pod koniec 2015 roku na lata 2016-2020. Co roku podpisywany jest jednak aneks do umowy, który ustala warunki dalszej współpracy. Całkowity koszt wynosi blisko 270 mln zł, w tym ponad 221 mln zł stanowią środki z budżetu województwa, natomiast ok. 48 mln zł funduszu kolejowego.
– Przed nami kolejny rok naszej bardzo dobrej współpracy – przyznał podczas spotkania Gustaw Marek Brzezin, marszałek województwa. – Usługi świadczone przez Spółkę Przewozy Regionalne stoją obecnie na wysokim poziomie. Naszemu regionowi są potrzebne inwestycje kolejowe. One zwiększają komfort i szybkość przemieszczania się po Warmii i Mazurach. Poprzez naszą współpracę uszczelnia się także sieć kolejowa w całym województwie.
Podpis pod umową złożył również członek zarządu województwa – Marcin Kuchciński.
Przewozy Regionalne Sp. z o.o. reprezentowali prezes zarządu Krzysztof Zgorzelski i dyrektor handlowa Anna Lenarczyk. – Ponad dwa lata temu byliśmy w bardzo niekomfortowej sytuacji – mówił Krzysztof Zgorzelski. – Samorząd województwa warmińsko-mazurskiego jako pierwszy w Polsce podpisał z nami taką umowę o współpracy. Otworzyła ona nowe możliwości. Naszym głównym celem jest obecnie osiągnięcie trwałej stabilizacji i rozwój Spółki. A właśnie dzięki współpracy z Urzędem Marszałkowskim możemy to wszystko osiągnąć.
Samorząd województwa do realizacji przewozów zakupił i przekazał w użyczenie pięć autobusów szynowych SA 106, sześć autobusów szynowych SA 133, jeden dwuczłonowy elektryczny zespół trakcyjny EN62-001, jeden trójczłonowy elektryczny zespół trakcyjny 37 WE. Łączna wartość zakupionego taboru wynosi 113 mln zł.
Planowany jest również zakup zmodernizowanego trójczłonowego elektrycznego zespołu trakcyjnego na bazie konstrukcji EN57 w ramach RPO Warmia i Mazury na lata 2014-2020.
Operator w ramach umowy będzie realizował przewozy przy wykorzystaniu m.in. dwóch zmodernizowanych elektrycznych zespołów trakcyjnych, które będą w zasobie Warmińsko-Mazurskiego Oddziału Przewozów Regionalnych w Olsztynie.
Na terenie województwa warmińsko-mazurskiego w 2018 roku planowane są modernizacje na linii z Działdowa do Olsztyna (linia nr 216), jako szybkie połączenie ze stolicy regionu do Warszawy. Projekt realizowany będzie ze środków Programu Rozwoju Polski Wschodniej, wartość inwestycji wynosi 267,6 mln zł netto. Inwestycja rozpocznie się 22 stycznia 2018 roku. W realizację dowiezienia pasażerów ze wschodniej części województwa do Regionalnego Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury doskonale wpisuje się modernizacja linii Szczytno-Pisz-Ełk (linia nr 219). Projekt realizowany będzie ze środków Programu Rozwoju Polski Wschodniej, wartość inwestycji wynosi 290 mln zł netto. Inwestycja rozpocznie się
1 marca 2018 roku.
Realizowane będą ponadto prace projektowe na linii z Gutkowa do Braniewa (linia nr 221), gdzie znajduje się coraz bardziej ważny węzeł przeładunkowy towarów. Projekt realizowany będzie ze środków RPO Warmia i Mazury, a szacunkowa wartość inwestycji wynosi 230 mln zł). Z kolei linia Ełk-Korsze (linia nr 38) umożliwi przypsze przejazdy elektrycznymi pociągami przez Ełk do Białegostoku. Modernizacja i elektryfikacja realizowana będzie ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Szacunkowa wartość inwestycji wynosi 578 mln zł).
Zakres świadczenia kolejowych przewozów pasażerskich w 2018 roku:
ilość pociągów – szt. 114
praca eksploatacyjna – 3 000 480,513 poc. km – w tym: 250 900,96 poc.km w ramach porozumienia z województwem pomorskim realizowane jest na liniach Iława-Malbork (linia nr 9), Gdynia-Olsztyn (linia nr 353/9) i Malbork-Elbląg (linia 204).
środki finansowe na rekompensatę w 2018 roku – 57 810 000 zł – w tym:
– budżet województwa – 44 300 000 zł
– fundusz kolejowy – 13 510 000 zł