
Olsztyńska komunikacja miejska po wprowadzeniu systemu ITS ma być szybsza
Miasto do roku 2015 (czyli do czasu kiedy na olsztyńskie ulice mają powrócić tramwaje) planuje wprowadzenie systemu sterowania ruchem ITS, dzięki któremu tramwaje, jaki i autobusy będą poruszać się po mieście na specjalnych zasadach. Transport komunikacją miejską ma odbywać się szybciej i sprawniej niż obecnie.
W praktyce będzie to działać tak, że gdy pojazd transportu publicznego będzie zbliżał się do skrzyżowania to dla pasa ruchu, którym porusza się pojazd zapali się zielone światło, na pozostałych pasach będzie wówczas czerwone.
Władze miasta chcą w ten sposób przyspieszyć miejską komunikację i namówić mieszkańców do korzystania z niej jak najczęściej.
Przypomnijmy, że w listopadzie na olsztyńskich ulicach działał już pilotażowo nowy system zarządzania ruchem (ITS), którego powstanie jest elementem projektu tramwajowego. Testowa faza systemu objęła skrzyżowania Kościuszki-Kętrzyńskiego, Limanowskiego-Niedziałkowskiego, Limanowskiego-Paderewskiego oraz plac Bema i plac Powstańców Warszawy.
Docelowo inteligentny system sterowania ruchem w Olsztynie ma objąć 86 najważniejszych skrzyżowań w mieście na terenie centrum i największych osiedli.
W skład systemu zarządzania ruchem, który jest także nazywany inteligentnym systemem transportowym (ang. Inteligent Transportation System, w skrócie ITS), wchodzić będą min:
• podsystem sterowania ruchem ulicznym (sygnalizacją świetlną), wraz z priorytetem dla pojazdów transportu publicznego,
• podsystem monitoringu wizyjnego na skrzyżowaniach objętych systemem sterowania ruchem,
• podsystem monitorowania ruchu pojazdów,
• podsystem rejestracji przejazdu na czerwonym świetle oraz prędkości chwilowej pojazdów
• podsystem sterowania ruchem pojazdów transportu publicznego na liniach autobusowych i tramwajowych,
• podsystem informacji pasażerskiej w sieci Internet (WWW) oraz na przystankach i w pojazdach,
• bilet elektroniczny (karta miejska) wraz z systemem ładowania oraz urządzeniami pokładowymi w tramwajach i autobusach,
• podsystem informacji meteo,
• podsystem kontroli rozpływu strumieni ruchu w układzie komunikacyjnymProjekt inteligentnego systemu sterowania ruchem o wartości 54 mln zł. tworzy olsztyńska firma informatyczna Sprint S.A. Termin realizacji projektu to 31 październik 2014r.