
Głosowe komunikaty dotyczące bezpieczeństwa pieszych w olsztyńskich tramwajach i autobusach
Od kilku dni w wybranych olsztyńskich autobusach i tramwajach, można usłyszeć komunikaty dotyczące elementarnych zasad bezpieczeństwa. Dlaczego i po co? Wszystko w trosce o bezpieczeństwo pieszych w stolicy regionu.
Zapewnienie bezpieczeństwa pieszym to jedno z priorytetowych zadań policjantów ruchu drogowego. Funkcjonariusze prowadzą cyklicznie działania „Niechronieni Uczestnicy Ruchu Drogowego”, podczas których bacznie przyglądają się relacjom kierowca – pieszy. W parze z działaniami kontrolno – prewencyjnymi idzie także szeroko rozumiana profilaktyka dotycząca bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Od minionego weekendu (12-13.11.2016) w wybranych olsztyńskich autobusach miejskich i tramwajach można usłyszeć proste, krótkie komunikaty głosowe.
– Komunikaty dotyczą podstawowych zasad bezpieczeństwa pieszych. Dla wielu wydadzą się one oczywiste, w praktyce jednak bardzo często są ignorowane, a to niesie za sobą tragiczne skutki. Postanowiliśmy poprosić o pomoc Zarząd Dróg Zieleni i Transportu w Olsztynie. Dzięki pomocy i zaangażowaniu przedstawicieli ZDZiT-u możemy dotrzeć do pasażerów komunikacji miejskiej – mówi mł. insp. Robert Zalewski
Pieszy w policyjnych statystykach
Od początku roku do końca października 2016 roku na warmińsko – mazurskich drogach doszło do 270 wypadków z udziałem osób pieszych. To o blisko 40 więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. W wypadkach 23 osoby poniosły śmierć, a 271 zostało rannych. Policjanci odnotowali też 206 kolizji drogowych z udziałem osób pieszych.
Kierujący spowodowali 170 wypadków drogowych, natomiast piesi spowodowali 72 wypadki. Najwięcej wypadków z udziałem pieszych miało miejsce w październiku – 38, niestety w tym też miesiącu odnotowano najwięcej zabitych i rannych.
Z analizy danych dotyczących tych wypadków wynika, że najczęściej uczestniczyli w nich piesi w wieku 60+ (84 wypadki) oraz piesi w wieku 40-59 lat (78 wypadków). Wśród przyczyn 72 wypadków spowodowanych przez pieszych znalazły się:
- nieostrożne wejście na jezdnię: przed jadącym pojazdem (36 wypadków)
- inne przyczyny (9 wypadków)
- nieostrożne wejście na jezdnię : zza pojazdu, przeszkody (7 wypadków)
- przekraczanie jezdni w miejscu niedozwolonym (6 wypadków)
- wejście na jezdnię przy czerwonym świetle (6 wypadków)