Każda osoba zatrudniona legalnie na terenie Holandii powinna złożyć zeznanie podatkowe, dzięki któremu może otrzymać nadpłacone pieniądze. Wartość świadczenia zależy od wielu czynników, ale dużym udogodnieniem jest możliwość wnioskowania o zwrot podatku do aż do 5 lat wstecz. Jakie dokumenty są potrzebne i kiedy mija termin składania zeznań podatkowych?
Kto może otrzymać zwrot podatku z Holandii?
Obywatele Polski zatrudnieni legalnie na terenie Holandii mogą odzyskać zwrot podatku bez względu na ilość czasu przepracowanego za granicą. Złożenie deklaracji podatkowej obowiązuje każdego pracownika, a brak nadesłania dokumentów w terminie wyznaczonym przez urząd skarbowy może skutkować otrzymaniem grzywny administracyjnej, a nawet rozpoczęciem postępowania sądowego. W 2022 roku zgodnie z prawem o zwrot podatku mogą ubiegać się osoby pracujące na terenie Holandii w latach 2017-2021.
Jak rozliczyć dochody w Holandii? Potrzebne dokumenty i terminy
Rok podatkowy w Holandii pokrywa się z rokiem kalendarzowym i trwa od 1 stycznia do 31 grudnia. W celu prawidłowego rozliczenia minionego roku podatkowego i szybkiego uzyskania świadczeń dokumenty należy przedstawić w urzędzie skarbowym do 1 lipca roku następującego po tym, którego dotyczy rozliczenie.
Jak wspomnieliśmy, o sam zwrot nadpłaconego podatku, pracownicy mogą ubiegać się do 5 lat wstecz.Wysokość zwrotu nadpłaconych pieniędzy zależy od progu podatkowego ustalonego w danym okresie, a także rodzaju dochodu, wieku podatnika, statusu czy korzystania z ulgi partnerskiej.
Prawidłowe rozliczenie podatku z Holandii wymaga nadesłania kompletu dokumentów. Do uzyskania zwrotu potrzebne są:
- karta podatkowa Jaaropgave,
- kopia dokumentu tożsamości (paszportu lub dowód osobisty),
- zaświadczenie UE/WE (wystawiane przez polski urząd skarbowy na podstawie zeznania PIT 36 z załącznikiem ZG).
W celu rozliczenia dochodów z zagranicy warto skorzystać z pomocy profesjonalnego biura rozliczeń podatkowych. Takie usługi oferuje All-Tax – firma z wieloletnim doświadczeniem w zakresie rozliczeń podatków osób pracujących za granicą. Dzięki fachowej obsłudze można liczyć na możliwie najwyższą kwotę zwrotu, rzetelne pełnomocnictwo i wsparcie w zakresie dostarczenia niezbędnych dokumentów na czas. Więcej o zasadach i obszarach działania firmy można przeczytać na stronie https://all-tax.pl/.
Rozłąkowe i ulgi na dzieci – komu przysługują holenderskie świadczenia?
Polacy pracujący w Holandii przy okazji składania deklaracji podatkowej mogą ubiegać się o otrzymanie dodatkowych pieniędzy. Świadczenia wypłacane są z tytułu posiadania dzieci lub dla niezatrudnionego na terenie Holandii partnera fiskalnego. W pierwszym przypadku z ulgi może skorzystać osoba będąca opiekunem prawnym dziecka, które jest zameldowane pod tym samym adresem. Dodatkowe dochody dla partnera fiskalnego, czyli tzw. rozłąkowe przysługuje, gdy partner fiskalny spełnia jedną z określonych cech:
- jest współmałżonkiem,
- jest osobą zameldowaną pod wspólnym adresem, z którą podatnik dzieli fundusz emerytalny lub własność mieszkaniową,
- jest osobą, z którą podatnik ma dzieci.
Ponadto partner fiskalny powinien być zarejestrowany w holenderskim urzędzie skarbowym i posiadać identyfikacyjny numer BSN. Przy rozliczeniu dochodu należy przedstawić dokumenty potwierdzające jego zarobki, które nie mogą przekroczyć 6 tysięcy euro brutto. W przypadku osoby zatrudnionej w Holandii kwota dochodu umożliwiająca uzyskanie rozłąkowego powinna być wyższa niż 10 tysięcy euro.
Ile trzeba czekać na decyzję holenderskiego urzędu skarbowego i zwrot pieniędzy?
Podatnicy, którzy złożą zeznanie podatkowe w pierwszym terminie, mogą spodziewać się szybkiej odpowiedzi z holenderskiego urzędu skarbowego (Belastingdienst). Pieniądze powinny wpłynąć na konto do 30 czerwca bieżącego roku podatkowego. W pozostałych sytuacjach czas weryfikacji wniosków i wypłacenia zwrotu może się wydłużyć od 6 miesięcy do nawet 3 lat. Nie jest to jednak sztywna reguła i często już po upływie 3-4 miesięcy od złożenia wniosku (po terminie) można spodziewać się otrzymania należności.