Wiadomości

Inspekcja Sanitarna oceniała przygotowanie szkół do nowego roku szkolnego

Jak co roku pod koniec wakacji Państwowa Inspekcja Sanitarna województwa warmińsko-mazurskiego oceniała przygotowanie szkół do nowego roku szkolnego 2014/2015. Informacje na ten temat zebrano od 561 szkół wszystkich typów, które funkcjonują na terenie naszego województwa – samodzielnie bądź w ramach zespołów. Skontrolowano pod tym katem 176 placówek, szczególnie te, w których prowadzone było postępowanie administracyjne. 

Z uzyskanych informacji wynika, że w większości szkół w trakcie wakacji prowadzone były prace remontowo-przygotowawcze (544 placówki). Zakres prac, które były wykonane w obiektach szkolnych obejmował:

  • remonty klas: (336 placówek):
    malowanie ścian i sufitów, szpachlowanie, wymiana lub renowacja podłóg, wymiana lub malowanie stolarki okiennej i drzwiowej, modernizacja oświetlenia;
  • remonty bloków żywieniowych (105 placówek):
    malowanie ścian i sufitów, wymiana sprzętu kuchennego i naczyń stołowych;
  • remonty bloków sportowych (84 szkoły):
    remonty sal gimnastycznych oraz innych pomieszczeń bloków sportowych (magazynków na sprzęt sportowy, węzłów sanitarnych oraz szatni), renowacje parkietów, modernizacja i renowacja nawierzchni boisk;
  • prace remontowe w łazienkach (158 placówek):
    wymiana lub naprawa urządzeń i armatury sanitarnej, wymiana glazury i terakoty, malowanie pomieszczeń.

Oprócz tego w 304 szkołach prowadzono inne prace remontowe, tj.: remonty dachów oraz innych pomieszczeń szkolnych (szatni, korytarzy, gabinetów pielęgniarskich, świetlic, auli, bibliotek, pokoi nauczycielskich, internackich itp.); termomodernizacje budynków; malowanie elewacji zewnętrznej; wymiany instalacji elektrycznej, wodno-kanalizacyjnej i centralnego ogrzewania; modernizacje i rozbudowy placów zabaw dla dzieci; montaż nowego lub renowacja starego ogrodzenia; adaptacje nowych pomieszczeń; naprawy schodów.

Ponadto:

–        w 5 szkołach powiększono liczbę klas,

–        w 2 placówkach rozbudowano blok żywieniowy,

–        w 11 szkołach rozbudowano blok sportowy,

–        w 7 placówkach polepszono infrastrukturę sanitarną,

–        w 9 szkołach podniesiono standard m.in. o nowe place zabaw i boiska sportowe, łączniki między budynkami, parkingi, podjazdy dla niepełnosprawnych; w jednej szkole muzycznej dobudowano całe skrzydło m.in. z salą koncertową.

W 32 szkołach prace będą kontynuowane po rozpoczęciu roku szkolnego. W 24 z nich koniec prac remontowych przewidziano na 30 września 2014 r., natomiast w 8 szkołach będą one trwały dłużej i obejmą:

  • budowę bloku sportowego,
  • remont kotłowni i wymianę kotła centralnego ogrzewania,
  • budowę placu zabaw,
  • wymianę stolarki okiennej,
  • remont schodów zewnętrznych,
  • adaptację pomieszczeń na potrzeby punktu przedszkolnego,
  • remont sali obsługi konsumenta,
  • dokończenie termomodernizacji budynku.

Mimo kontynuowania prac, bezpieczeństwo dzieci w tych placówkach zostanie zapewnione. Tam, gdzie trwają budowy nowych obiektów (blok sportowy, plac zabaw) – tereny robót zostały ogrodzone i zabezpieczone przed wejściem uczniów, a z początkiem roku szkolnego podopieczni placówek zostali pouczeni o zachowaniu zasad bezpieczeństwa. Natomiast tam, gdzie po 1 września zaistniała konieczność dokończenia prac związanych z termomodernizacją – teren prac będzie właściwie zabezpieczony, tzn. rusztowania będą wyposażone w siatki zabezpieczające przed możliwością urazu w wyniku uderzenia spadających elementów elewacji, a teren prac będzie ogrodzony i zostaną umieszczone tablice informacyjne. W innych przypadkach roboty będą wykonywane po zajęciach lekcyjnych. Dyrektorzy szkół, w których prace będą trwać już po rozpoczęciu roku szkolnego, zobowiązali się również do przeprowadzenia rozmów z nauczycielami i personelem pomocniczym w sprawie wzmożonego nadzoru nad uczniami.

Podsumowanie

Na podstawie zgromadzonych informacji stwierdzono, iż większość placówek na Warmii i Mazurach została dobrze przygotowana do rozpoczęcia nowego roku szkolnego. Remonty i prace modernizacyjne przeprowadzone w trakcie wakacji znacząco wpłynęły na poprawę warunków pobytu uczniów. Zauważalne jest jednak dalsze ograniczanie nakładów finansowych powodujące  zmniejszenie ilości i zakresu wykonywanych prac remontowo-modernizacyjnych dokonanych w okresie letnich wakacji.

 

Źródło: WSSE Olsztyn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*