Czy będzie trzeci przewoźnik do obsługi komunikacji miejskiej w Olsztynie?
Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu ogłosił przetarg na świadczenie usług komunikacji miejskiej w Olsztynie w zakresie przewozów autobusowych na lata 2015-2025. Nowy przewoźnik ma przejąć od Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego część kursów.
Teraz w Olsztynie na miejskich liniach działają dwaj przewoźnicy – poza MPK, konsorcjum KDD/Blue Line. W poprzednim roku autobusy przejechały łącznie niemal 7,8 mln kilometrów. Prywatny operator zrealizował ok. 10 proc. połączeń. W ogłoszonym właśnie przetargu do wzięcia jest dwukrotnie więcej, bo co najmniej 1,3 mln kilometrów.
Kolejny prywatny przewoźnik oznacza, że do dyspozycji olsztynian będzie jeszcze więcej nowych i komfortowych autobusów. Zwycięzca przetargu kupi łącznie 23 pojazdy – 20 wyjedzie na trasy stolicy regionu, a trzy pozostałe będą w rezerwie. To standardowe, 12-metrowe maszyny, które zabiorą minimum 90 pasażerów, z miejscem na co najmniej jeden wózek dziecięcy i inwalidzki. Co ważne – poza klimatyzacją, informacją pasażerską, monitoringiem i biletomatem – w autobusach będzie bezprzewodowy dostęp do Internetu.
Oddanie prywatnemu przewoźnikowi kolejnych linii to szansa na rozwój sieci komunikacji miejskiej w Olsztynie. W poprzednim roku za kilometr przejechany przez jeden autobus MPK gmina płaciła MPK 9,33 zł. W przypadku konsorcjum KDD/Blue Line ta stawka była o 3,11 zł niższa. Zaoszczędzone w ten sposób pieniądze zostały przeznaczone na zwiększanie liczby kursów na istniejących liniach. Pozwoliły też np. uruchomić linię nr 35, wożącą pasażerów między os. Podgrodzie a pl. Pułaskiego.
Umowa z nowym przewoźnikiem zostanie zawarta na 10 lat. Ile firm i za jakie pieniądze będą chciały wozić olsztynian – dowiemy się w drugiej połowie sierpnia.